Flera cykelbromsar skriker till och en blond kvinna som precis tagit klivet ut på övergångstället över cykelbanan tittar argt upp och stannar mitt i steget. Fotgängarna och cyklisterna vid Kornhamnstorg i Gamla stan fastnar i en förvirrad klunga innan de fortsätter åt olika håll.

– Jag brukar fundera på hur många av de som cyklar som har körkort. När man kör bil ser man ju till att ha ett säkerhetsavstånd så att man hinner stanna. Så funkar det inte på cykelbanorna – då räknar folk med att kunna svänga åt sidan om det händer något, säger Anton Kerschbaumer.

Själv cykelpendlar han varje dag mellan Stureby och Hötorget. ”Först helt ensamt och sedan fullt ös”, beskriver han resan.

När SvD ställer sig på den kombinerade gång- och cykelbanan som rundar Gamla Stan under rusningstimmen mellan klockan 17 och 18 uppstår gång på gång situationer med snabba inbromsningar och snubblande fotgängare. Med hjälp av en laserkamera kan vi konstatera att snitthastigheten på de förbipasserande cyklarna inte ligger långt under bilarna på vägbanan intill.

Fotgängarna hatar cyklisterna, så enkelt är det.

Stefan Lindahl, tf gruppchef hos trafikpolisen i Stockholm.

De hundra cyklister som mäts på den svängda raksträckan snittar på 23 kilometer i timmen, med hastigheterna från 13 till 33 kilometer i timmen.

– Man kan se att hastigheterna har ökat. Oftast går det bra men det sker incidenter varje dag, säger Stefan Lindahl, tillförordnad gruppchef hos trafikpolisen i Stockholm.

Förra året inträffade 68 olyckor i Stockholms län där fotgängare skadades av cyklister, bland dessa fanns tolv allvarligt skadade och ett dödsfall. Siffran täcker bara in skador som rapporterats in till polisen eller då den skadade kommit in till något av akutsjukhusen, mindre olyckor finns ingen statistik över.

För cyklar gäller samma hastighetsbegräsningar som för bilar och några särskilda regler för de gemensamma cykel- och gångvägarna finns inte, vilket ofta skapar frustration.

– Fotgängarna hatar cyklisterna, så enkelt är det. Alla måste bli bättre på att ta ögonkontakt och ha mer förståelse, säger Stefan Lindahl.

Enligt honom finns det många cyklister som i hög grad struntar i trafikreglerna.

– I vissa fall har cyklisterna bara blåst på när det varit folk mitt på övergångställena, och då sker det incidenter.

När cyklister själva fått svara på vilka lagändringar som behövs för att få den ökande cyklingen att fungera kommer tillstånd att cykla mot enkelriktat högt upp på listan. I en färsk sifo-undersökning från organisationen Svensk cykling svarar runt hälften att de som cyklar mer än en gång i veckan vill tillåta cykling mot vissa enkelriktade gator.

Förutom att se över lagarna trycker Svensk cyklings ordförande Klas Elm på att cyklisterna i dag glöms bort i många stora infrastrukturprojekt.

– Det är ett gammalt bilisttänkande att sätta ihop gående och cyklister. Stockholm ska även vara en promenadstad, men det mixar väldigt dåligt med de som vill ta sig så snabbt som möjligt till jobbet.

46 procent

cirka, av vardagscyklisterna vill tillåta cykling mot vissa enkelriktade gator.

I den nationella cykelutredningen som pågår är en rad lagändringar aktuella för att bland annat komma tillrätta med just konflikterna mellan cyklister och fotgängare.

Dels övervägs en särskild typ av cykelöverfarter där cyklisten har rätt att korsa vägar på samma sätt som fotgängare på ett övergångsställe. Även en ändring av just förbudet att cykla mot enkelriktat är på tapeten.

– Jag tycker att man i dag av slentrian har enkelriktat gator där det skulle vara möjligt för cyklister att cykla i båda riktningarna, säger regeringens cykel- utredare Kent Johansson.

Exakt hur förslagen på ändrade trafiklagar ser ut blir klart först i oktober när utredningen presenteras. Kent Johansson bedömer att även fotgängarnas situation kan förbättras med ändrade regler.

– Om cyklisten har en tydligare plats i trafiken så är det också till fördel för fotgängaren. Då behöver man inte slåss om ytan på samma sätt.

Pendlingscyklisten Anton Kersch- baumer försöker själv vara uppmärksam när han hastar in mot jobbet på morgonen men har lagt märke till att det ofta uppstår farliga situationer.

– Alla ska samsas på en liten yta, då blir det väldigt tydligt om någon bara kör lite vårdslöst.