Redan förra mandatperioden började dåvarande regeringen snickra på en ny lag, men nu är det alliansen, och framförallt Folkpartiet som har satt sin prägel på förslaget.

I Folkpartiets partiprogram står det: ”Barn och ungdomar är olika, därför måste skolsystemet välkomna mångfald.” Men i praktiken kan deras politik innebära ett dråpslag för Waldorfskolorna.

–Det nya lagförslaget gör det nästan omöjligt att driva Waldorfskolor i framtiden, säger Caroline Bratt lärare på Waldorf- lärarhögskolan.

Det är skolavslutning på Kristofferskolan i Bromma. Klassläraren Katarina Hagberg tar farväl av eleverna i 9D.

På svarta tavlan har de målat två bilder: En är färgglad och harmonisk, den ska symbolisera deras Waldorfskola. Den andra bilden föreställer ett grått, mörkt hus, omgivet av blixtar –”kommunal gymnasieskola” står det på fasaden.

–Vi har en trygg, harmonisk miljö här. Jag har undervisat på vanlig gymnasieskola också, och där var det inte alls så, säger Katarina Hagberg.

Men Waldorfrörelsen står inför två stora problem:

•Samarbetet med Lärarhög- skolan avbröts 2008.

•Den nya skollagen har hårdare krav på lärare.

I den nuvarande skolagen finns ett undantag som frigör Waldorfskolorna från kraven om behöriga lärare. Trots det erbjöd Waldorflärarhögskolan under åren 2001–2008 sina studenter en akademisk lärarexamen, det var möjligt genom ett samarbete med Lärarhögskolan i Stockholm.

Men när Lärarhögskolan blev en del av Stockholms universitet avbröts samarbetet –universitetet ansåg att Waldorflärarnas kurslitteratur var för ovetenskaplig.

Den nya skollagen gör inget undantag för Waldorfskolor, som riskerar att få stor brist på lärare i framtiden.

Waldorflärarhögskolan är på jakt efter en ny samarbetspartner med examensrätt och Södertörns högskola har visat intresse. Men förberedelserna beräknas ta minst två år.

–Sedan tar det ytterligare fem år innan de första tar examen. Det kommer att gå minst sju år utan en enda ny Waldorflärare i Sverige, och om vi inte får ett samarbete nu, då tar det längre tid, säger Caroline Bratt på Waldorflärarhögskolan.

En viktig del av Waldorfpedagogiken är att eleverna har en klasslärare som följer dem genom grundskolan. Men framtida lärare kommer endast att bli behöriga för att arbeta med elever i en viss åldersgrupp: förskolan, någon av grundskolans tre åldersgrupper (klass 1–3, 4–6 eller 7–9) eller gymnasieskolan.

–Även om vi hittar en samarbetspartner så kommer de här reglerna att ställa till problem för oss, säger Caroline Bratt.

Mats Pertoft (MP) är riksdags- ledamot och har själv arbetat som Waldorflärare.

–Det är märkligt att den pedagogiska mångfalden ska hotas när vi har en borgerlig regering, när man trodde att sådant skulle komma från vänster. Men Folkpartiet vill att alla skolor ska vara stöpta i samma form, säger han.

Utbildningsminister Jan Björklund (FP) vill inte uttala sig för SvD. Men han har tidigare skrivit att det är upp till Waldorfrörelsen att söka samarbete med ett lärosäte eller själva ansöka om examensrätt.

På Kristofferskolan i Bromma har eleverna i klass 9D lämnat klassrummet. Läraren Katarina Hagberg sitter kvar på en skolbänk.

–Det finns en sådan brist på kunskap och intresse hos poli- tikerna. Jag förstår inte hur de kan vara så ignoranta, suckar hon.