Oslos turistchef Tor Sannerud upprörs över att Stockholm utnämnt sig till ”The Capital of Scandinavia” – Skandinaviens huvudstad. I norska medier kallar han sloganen för arrogant, och snart hängde svenska tidningar på ”storbykrånglet”, som Aftenposten kallar det.

– Alla tre av de skandinaviska länderna har sina egna huvudstäder. Det är inte ett särskilt ärligt påstående, jag tycker att det är på gränsen till oärlighet, sade Sannerud till SvD om den svenska devisen som lanserades redan 2005.

Nu berättar Torbjörn Jansson, projektkoordinator för Stockholm Business Alliance, hur det gick till då norrmännen först ilsknade till. Droppen kom på en tilldragelse i Cannes, där svenskarna helt enkelt blev lite för mycket, kom lite för nära.

Mipim heter en av världens största fastighetsmässor, där såväl svenska som norska storregioner hade samlats med företrädare från hela Europa för att marknadsföra sig. Runt halsen fick samtliga deltagare ett slags inträdesbiljett med namn, fotografi – och ett par annonser.

En mäklare hade köpt in sig på den, kan tyckas, intima reklamplatsen. Men det hade även Stockholm Business Alliance gjort. Följden blev att samtliga deltagare gick omkring med brickan om halsen, på vilken det stod ”Stockholm – The Capital of Scandinavia”.

Och där någonstans blev det för mycket för grannarna i väst, förtäljer ryktet.

– Norrmännen hakade upp sig på det där och surnade till. De som retade upp sig mest klippte bort delen med reklam, säger Torbjörn Jansson.

Uppenbart är att irritationen inte släppt, i alla fall inte för Tor Sannerud som alltså röt till i medier häromdagen.

Torbjörn Jansson påpekar att det rör sig om enskilda individer, men han berättar också att Sannerud inte är ensam om sin ilska.

Då sloganen först lanserades var det danskarna som blev förbannade:

– Köpenhamn reagerade starkt, skrev hotfulla och arga mejl. Men det har blåst över i dag, vi har ett bra samarbete med Öresundsregionen.

Klart är i alla fall att Stockholm lyckats väcka uppmärksamhet.

– Vår slogan sticker ut, den märks. Det är ett tecken på att den slagit igenom, säger Torbjörn Jansson.

Är den för kaxig?

– Frågar du en amerikan så tycker de inte alls det. Och det är faktiskt bara några få personer som retat upp sig.