De två vanligaste frågorna vi fått efter vår granskning av bisfenol i konserverad mat är hur farligt det är. Och vad det finns för säkra alternativ?
Ingen av frågorna har tyvärr något enkelt svar.
Vi skulle väldigt gärna publicera en guide över alternativen. Men det enda vi kan säga med säkerhet utifrån vårt experiment är att konservburkar är en underskattad och troligen helt dominerande källa. Kanske finns det mer i vissa konserver än i andra. Vi vet inte.
Konserver tycks i alla fall ge betydligt högre halter än kvitton, nappflaskor och renoverade vattenledningar för att nämna några viktiga källor som regeringen redan har uppmärksammat.
Anledningen till att både EU och Sveriges regering redan vidtagit åtgärder för att reglera bisfenol A i nappflaskor och barnmatsburkar är den stora osäkerhet som råder sedan drygt 200 studier visat på risker vid halter som ligger under dagens gränsvärden. Många av studierna är gjorda av ansedda forskare på några av världens bästa universitet.
Debatten är global och har bland annat motiverat EU:s livsmedelsmyndighet EFSA att kalla in en särskild konferens i sommar.
I Sverige speglas åsiktsskillnaderna av att regeringens ingripande mot bisfenol A i nappflaskor 2010 inte kom efter Livsmedelsverkets påpekande utan efter ett utspel från Kemikalieinspektionen.
Igår förklarade Livsmedelsverket att nivåerna som uppmätts i SvD:s experiment är ”långt under gränsvärdena”, medan Kemikalieinspektionen framhöll att de höga halterna var en nyhet för dem och att ingen annan gjort något liknande experiment.
Även i EU-parlamentet restes frågor om resultatet kan betyda att EU underskattat hur mycket bisfenol människor i Europa får i sig. Nyheten fick även internationell uppmärksamhet utanför Europa.
SvD är en tidning gjord av journalister som knappast kan ta på sig ansvaret att avgöra riskerna med hormonstörande kemikalier. Men medan myndigheter, politiker och forskare kivas kan vi påpeka att det är helt omöjligt för vanliga konsumenter att själva ta ställning eftersom informationen på burkar och husgeråd är så bristfällig.
Själv vill jag inte leva ett helt riskfritt liv men jag vill välja mina äventyrligheter själv och inte få kvoten fylld i onödan redan till frukost.
Till viss del går det förstås att skydda sig i väntan på säkra besked. Vi kan undvika all plast med okänt innehåll, alltid laga mat på färska råvaror och välja glasburkar istället för något annat. Man kan dessutom helt undvika att gå på restaurang eftersom de kanske använt något konserverat. Men för de allra flesta är inget av detta realistiska alternativ.
I stället vill vi kunna äta ute och laga varierad mat utan att få i oss oönskade kemikalier.
Den enda rimliga lösningen är att våra politiker och producenter faktiskt ser till att lösa den här frågan på ett trovärdigt sätt så att vi konsumenter kan ägna oss åt annat.
Bisfenolfällan – mer läsning:
- 5 jun 2012 ”Påverkan på barns beteende”
- 5 jun 2012 Nästan omöjligt att välja bort
- 4 jun 2012 Följ SvD:s experiment via bilder
- 4 jun 2012 ”Vi får i oss små mängder hela tiden”
- 4 jun 2012 Ministern efter SvD:s experiment: Oroande
- blogg Försökspersonerna om resultatet
- ”Undersökande journalistik med nya metoder”
- 4 jun 2012 Skyhög bisfenolhalt hos SvD:s reporter















