Försök som har gjorts på råttor visade att djuren efter bara fyra veckors fettrik diet hade fått skador i hippocampus. Råttorna matades både med mättat fett i form av kokosfett och omättat fett, rapsolja.
Den mat råttorna fick innehöll tre gånger deras naturliga dagsbehov av fett. Efter fyra veckor med specialdieten avlivades djuren. Dissekering av deras hjärnor visade att djuren har fått minskad nyproduktion av nervceller i hippocampus.
Resultaten av undersökningen presenteras i en kommande doktorsavhandling av Andreas Lindqvist, forskare i cell- och molekylärbiologi vid Lunds universitet.
Skadorna i hippocampus har inte orsakats direkt av fettet. Den fettrika kosten gör däremot att utsöndringen av stresshormonet corticosteron ökar, vilket i sin tur leder till att nyproduktionen av nervceller hämmas.
– Detta är experiment som aldrig har gjorts tidigare, säger professor Charlotte Erlanson-Albertsson som har varit Andreas Lindqvists handledare. Resultaten är i allra högra grad relevanta för hur människor fungerar. Detta visar att vad vi äter har betydelse, inte bara för hur våra kroppar mår utan också för hur våra hjärnor fungerar.
Det finns tidigare studier som visar att människor som äter mycket fettrik mat har sämre minne än andra. Det är också känt sedan tidigare att minnet påverkas hos människor som har fått diabetes av sin övervikt.
Hur och varför minnet har påverkats har däremot inte varit klarlagt tidigare.
– Den här forskningen blir betydelsefull, säger Charlotte Erlanson-Albertsson. Det kan till exempel leda till en ny syn på sjukdomar som Alzheimer, där det finns alltmer som tyder på att det är en form av vällevnadssjukdom.
I arbetet med avhandlingen har Andreas Lindqvist också lyckats påvisa att drycker som innehåller fruktos leder till viktuppgång och ökade blodfetter hos råttor. Andreas Lindqvist jämförde effekterna av rörsocker, glukos och fruktos, där det senare är det socker som naturligt finns i frukt. Resultaten visade att fruktos hade lika stor effekt på aptiten och blodfetterna som de andra sockerarterna.
– Jag kan inte säga än om fruktos är farligare än andra sockerarter, men det har i alla fall en snabb och ordentlig effekt på både blodfetterna och vikten, säger han.
De råttor som fick drycker med fruktos i i stället för vanligt vatten började redan efter ett par dagar dricka betydligt mer än tidigare. Djuren började samtidigt äta mindre av den fasta föda de fick. Men det ökade kaloriintaget
gjorde ändå att de djur som fick i sig fruktos ökade i vikt och fick högre halter av blodfetter än de djur som bara drack vatten.
Även här antas djurens reaktioner stämma med vad som händer i människokroppen.
– Det finns all anledning att se upp med en överkonsumtion av saft och juice som innehåller fruktos, säger Andreas Lindqvist. Det är däremot inte farligt att äta frukt, då man också får i sig fibrer och vitaminer som är nyttiga.
Mycket fett i mat skadar hjärnan
Kost som innehåller mycket fett leder redan efter kort tid till försämrad nyproduktion av hjärnceller. Skadorna uppstår i hippocampus, den del av hjärnan där minne, inlärning och den spatiala förmågan finns.
Fakta
1. Fettrik kost ökar utsöndringen av stresshormonet corticosteron...
2. ...vilket hämmar nyproduktionen av nervceller i hippocampus...
3. ...vilket påverkar minne, inlärning och spatial förmåga.
Lundaforskarna planerar att fortsätta studien genom försök där man bara ger råttor omättat omega-3-fett för att se om resultatet påverkas.
Andreas Lindqvist disputerar den 1 december på avhandlingen Effect of palatable diets on appetite regulation, appetite peptides and neurogenesis.
Tidigare delar av avhandlingen har publicerats i tidskrifterna Regulatory Peptides, GUT och European Journal of Neurology.








