En dansk forskargrupp vid bland annat Rikshospitalet och Köpenhamns universitetssjukhus har gått igenom 68 olika studier med sammanlagt 232 606 deltagare från de senaste 30 åren.

Nu rapporterar de i den amerikanska forskningstidskriften Jama om en signifikant ökad total dödlighet bland dem som fått tillskott av flera antioxidanter.

En analys av de 47 studier som bedömdes vara av högst kvalitet, med 180 938 deltagare, visade att betakaroten var förenat med 7 procents ökad dödlighet.

Tillskott av vitamin A och E ökade samtidigt risken med 16 respektive 4 procent. Riskerna gällde både när antioxidanterna gavs separat och i kombination med andra.

Forskarna anser dessutom att det saknas bevis för att tillskott av C-vitamin skulle öka livslängden. När det däremot gäller selen har de sett tecken på en positiv hälsoeffekt som de anser bör utredas vidare.

Den stora majoriteten av de studier som analyserats gäller mycket stora tillskott, från tio till flera hundra gånger den rekommenderade dagsdosen, av flera olika antioxidanter.

Merparten av studierna har dessutom gjorts på personer som redan behandlats för olika svåra sjukdomar.

Det är också den invändningen Livsmedelsverkets chef, Åke Bruce, gör i sin kommentar till studien;

- Jag är lite frågande till att forskarna slagit ihop studierna utan hänsyn till kliniska aspekter, till exempel att deltagarna varit rökare eller lidit av allvarliga sjukdomar som muskelsjukdomen ALS.

Han är också tveksam till hur forskarna hanterat de studier som inte har några dödstal.

Sammantaget anser han dock att forskarna gjort ett bra jobb och att studien bekräftar bilden av att kosttillskott inte har de positiva effekter marknadsföringen tillskriver dem.

- Det är bättre att avstå och äta en varierad kost istället, säger Åke Bruce.

Rapporten lär knappast vara sista ordet i denna omtvistade fråga.

Så sent som i maj förra året anordnade amerikanska National institute of health, NIH, en konferens där världens ledande experter diskuterade forskningsläget.

Den slutsats de till slut kunde enas om var att bevisen är otillräckliga både för att rekommendera eller avråda ifrån multivitamintabletter.

Experterna ansåg att forskningsmetoderna måste bli bättre och att det är osannolikt att studier av multivitamin-tillskott ska leda till användbara slutsatser eftersom det är mycket svårt att avgöra vilken vitamin som orsakar effekten.

Andra problem som är vanliga är att de personer som ingår i studiernas kontrollgrupp ofta äter vitaminpiller i smyg, och att recepten på tillskotten ändras över tid så att man jämför effekten av olika saker.

Upptaget i kroppen kan dessutom påverkas av andra faktorer, som mängden fett i kosten för upptaget av fettlösliga vitaminer.