När alliansen lade fram sin budget i förra veckan fanns bland annat en cykelsatsning på 200 miljoner kronor 2013. Mp vill satsa mer - 250 miljoner kronor per år fram till 2018, totalt 1,5 miljarder kronor, och lägger i sin skuggbudget dessutom förslag som vidgar cykelsatsningen utanför Stockholms stad.

– Alliansen har länge sagt att man satsar på cykling, men vi vill prioritera cyklarna högre. Dessutom är underhållet i cykelnätet eftersatt. Det är väldigt många som väljer att ta cykeln, som måste prioriteras framför biltrafiken, säger Daniel Helldén, oppositionsborgarråd.

Cykelsatsningen ska inte bara inkludera Stockholms innerstad och närförorter, det är tydligt när man läser MP:s förslag till budget för nästa år. Exempelvis föreslår MP att SL tar över ansvaret för lånecykelsystemet som då kan växa utanför kommungränsen, och kopplas i hop med accesskortet.

– Vi tycker att lånecyklarna är för begränsade till innerstaden, och tycker att det ska kopplas i hop med kranskommunerna. Det kostar inte så mycket, men integrerar cyklarna med kollektivtrafiken på ett bra sätt.

Fler förslag från MP:

• Underlätta för möjligheten att ta med cykeln på kollektivtrafiken - även i tunnelbanan.

• Bygga ”motorvägar” för snabb cykling in mot staden – från alla väderstreck.

• Bredda cykelbanor i Stockholms innerstad för att cykling i olika tempo.

• Öppna flera cykelfartsgator, där bilarnas fart anpassas efter cyklisterna.

• Stockholms cykelkarta görs tillgängliga i lätthanterliga appar.

När cykelbanorna breddas på bilparkeringarnas bekostnad betyder det samtidigt att bilarna skulle få mindre plats i MP:s Stockholm.

– Det är viktigt att nyttotrafiken kommer fram även i fortsättningen, men vi ser framför oss att cykeltrafiken ska få mera plats på flera av stadens stora gator.

Hur finansieringen för MP:s förslag ser ut vill partiet vänta med tills presentationen av skuggbudgeten.