MP för snabbcykelled

Miljöpartiet i Stockholm utmanar alliansens cykelstadssatsning och föreslår cykelmotorvägar och en spridning av lånecyklarna till kranskommunerna.

När alliansen lade fram sin budget i förra veckan fanns bland annat en cykelsatsning på 200 miljoner kronor 2013. Mp vill satsa mer - 250 miljoner kronor per år fram till 2018, totalt 1,5 miljarder kronor, och lägger i sin skuggbudget dessutom förslag som vidgar cykelsatsningen utanför Stockholms stad.

– Alliansen har länge sagt att man satsar på cykling, men vi vill prioritera cyklarna högre. Dessutom är underhållet i cykelnätet eftersatt. Det är väldigt många som väljer att ta cykeln, som måste prioriteras framför biltrafiken, säger Daniel Helldén, oppositionsborgarråd.

Cykelsatsningen ska inte bara inkludera Stockholms innerstad och närförorter, det är tydligt när man läser MP:s förslag till budget för nästa år. Exempelvis föreslår MP att SL tar över ansvaret för lånecykelsystemet som då kan växa utanför kommungränsen, och kopplas i hop med accesskortet.

– Vi tycker att lånecyklarna är för begränsade till innerstaden, och tycker att det ska kopplas i hop med kranskommunerna. Det kostar inte så mycket, men integrerar cyklarna med kollektivtrafiken på ett bra sätt.

Fler förslag från MP:

• Underlätta för möjligheten att ta med cykeln på kollektivtrafiken - även i tunnelbanan.

• Bygga ”motorvägar” för snabb cykling in mot staden – från alla väderstreck.

• Bredda cykelbanor i Stockholms innerstad för att cykling i olika tempo.

• Öppna flera cykelfartsgator, där bilarnas fart anpassas efter cyklisterna.

• Stockholms cykelkarta görs tillgängliga i lätthanterliga appar.

När cykelbanorna breddas på bilparkeringarnas bekostnad betyder det samtidigt att bilarna skulle få mindre plats i MP:s Stockholm.

– Det är viktigt att nyttotrafiken kommer fram även i fortsättningen, men vi ser framför oss att cykeltrafiken ska få mera plats på flera av stadens stora gator.

Hur finansieringen för MP:s förslag ser ut vill partiet vänta med tills presentationen av skuggbudgeten.


  • Kopiera sidans adress
Obegränsad tillgång till SvD digital – Prova gratis i en månad!

Toppnyheter just nu

Ljud och bild Webb-tv

Vann över IS: nu kan de återvända

Logga in och läs

SvD tillbringade en vecka i Kobane.

”Tigrarna” växer –
nu vässar de klorna

Sydostasien

Ledarna samlas för toppmöte.

Fritagne svensken: ”Vi mår bra”

Gisslan i Syrien sedan 2013 – har nu återförenats med sina familjer.

”Ett av de hatiska mejlen stack ut”

Karén

Vill inte ha sin sköra värld förstörd.

”Fastighetsskatten kommer inte ändras”

Andersson efter slopade amorteringskravet.

Sorgesång över den engelska överklassen

Kritikessä

"En av de mest kompletta romaner som skrivits".

”En av världens bästa tv-serier”

Bildspecial

Se bilder från inspelningen av ”Brideshead”.

Alla har vi något
skit att dras med

Berglins

Om tvånget som ökar vid motgång.

”Sverige måste nå
global spetsnivå”

BRÄNNPUNKT

I högsta grad en framtidsfråga.

Vinbranschen borde snegla på Coca cola

Mölstad

Lösningen på ett miljöproblem.

”Det är helt vanliga killar som våldtar”

Isabella Carbonell aktuell med kortfilm.

Flyktingutgift naggar bistånd

Lövin: För diskussion om hur kostnaderna kan minskas.

”Socialtjänsten nära
ett sammanbrott”

Larm

Stressen och kraven får många att sluta.

Hälsan tvingar Marit Paulsen att sluta

Lämnar politiken

”Felet är en gammal kropp.”

Bilder
<b>Sovjetisk invasion av Sverige </b> heter en nyutkommen bok som visar hur Sverige kartlades under kalla kriget. Ämnet är aktuellt – Säpo slog nyligen fast att Ryssland samlar in nya kartor över Sverige. SvD visar här ett urval av de detaljerade invasionskartorna, inklusive några missar. En av de större är den märkt objekt 243 på kartan över Fredrik Reinfeldts hemort Täby – en tunnelbanestation som inte finns, vid Tibblehallen. Planerna på en utbyggnad av t-banan till Täby förverkligades aldrig. Enligt författaren är bedömningen att offentliga handlingar ligger till grund för denna karta. ”Man tänkte sig väl kanske inte att en plan i Sverige, detta fantastiska infrastrukturland, inte skulle bli verklighet. Kanske räknade man kallt med att det kommer att bli av så det är lika bra att vi lägger in det på kartan”, säger militärhistorikern Lars Gyllenhall. <b>Nästa bild: </b>Spion eller dykare såg till att det blev rätt i Göteborg.

Sovjetisk kartfadäs förbryllar expert

Expert om sovjetiska målen i Sverige.

FOTO: SMB