Kaninmat är bra för hälsan. Svensk forskning visar att morötter halverar risken för magcancer, och nyligen rapporterades att flitigt salladsätande kan föryngra hjärnan med fem år. Allt fler studier tyder på att grönsaker är
nyttigare än frukt.
Ät mycket frukt och grönt, lyder myndigheternas kostråd. Men en ström av nya studier tyder på
att grönsakerna är allra bäst för hälsan och kanske borde nämnas först.
– Det är främst grönsakerna som är skyddande på cancersjukdomar, och det är så det brukar se ut i olika studier. Den skyddande effekten från frukter är inte så tydlig, säger Susanna Larsson, forskare på Karolinska institutet.
Hon ingår i en forskargrupp som studerat kostvanornas betydelse för utveckling av magcancer. Resultaten publiceras i den vetenskapliga tidskriften Cancer epidemiology and biomarkers.

Det räckte med tre portioner i veckan av bladgrönsaker som sallad och spenat för att risken för magcancer skulle minska med 46 procent, jämfört med dem som åt mindre än en halv portion
i veckan. För rotfrukter, som morötter, var effekten ännu tydligare: då minskade risken med 57 procent.
– De som åt väldigt lite hade en ökad risk, men redan vid ett par portioner i veckan svängde det och sedan förändrades inte skyddet mot magcancer nämnvärt även om man åt väldigt mycket, säger Susanna Larsson.
Hon menar att resultatet ger hopp för dem som inte klarar att sätta i sig det rekommenderade halvkilot frukt och grönt per dag.
– I alla fall för att motverka magcancer räcker det med betydligt mindre.
Bladgrönsaker och rotfrukter är rika på betakaroten och forskarna misstänker nu att det kan förklara den skyddande effekten.
Undersökningen baserades på data om kostvanorna hos 36 000 svenska kvinnor och 45 000 svenska män. Personerna har följts sedan 1998 och under den tiden rapporterades 139 fall av magcancer i gruppen.

Men även hjärnan mår bra av bladgrönsaker. När man åldras tappar hjärnan kognitiva funktioner men enligt forskare vid Rush-universitetet i Chicago kan man bromsa upp försämringen genom att äta grönsaker. Åter var det gröna bladgrönsaker som gav bäst effekt och de som åt 2,8 portioner per dag lyckades minska förlusten av hjärnans förmågor med hela 40 procent.
Resultaten publiceras i tidskriften Neurology där forskarna jämför effekten av två dagliga portioner grönsaker med en föryngring av hjärnan med ungefär fem år.
Studien är finansierad av det nationella institutet för åldrande och baseras på undersökningar och kostdagböcker från 3 718 deltagare.
Även i Chicago-studien överraskades forskarna av att fruktätande inte alls gav lika god effekt, trots ett jämförbart vitamininnehåll.
En orsak anses kunna vara att sallad och grönsaker oftare serveras tillsammans med en fet olja eller dressing vilket underlättar kroppens upptag av fettlösliga
vitaminer.
– De här nya studierna är intressanta eftersom de understryker behovet av att äta grönsaker, säger Lena Hulthén, professor i klinisk näringslära vid Göteborgs universitet.
Efter en storhetstid för ett tiotal år sedan naggades förhoppningarna kring olika vitaminer och antioxidanter i kanten sedan den ena studien efter den andra misslyckats med att bekräfta effekten.

Men nu kommer en ny generation forskningsresultat som i stället undersökt hälsoeffekter av komplexa råvaror och kosthållningar.
– Lärdomen är att man inte så lätt kan plocka ut ett enskilt näringsämne och få en effekt. Men när näringsämnena är tillsammans i sin rätta miljö uppstår samband som vi ännu inte riktigt förstår.
– Grönsaker har en positiv
inverkan, även om vi idag inte kan peka på exakt vad som är bra,
säger Lena Hulthén.
Även en annan stor amerikansk undersökning tyder på att det är viktigare att äta mer grönsaker än frukt. Det är forskare vid Louisiana-universitetet som följt 17 688 vuxna försökspersoner och funnit att salladsätarna hade klart högre halter i blodet av C-
vitamin, E-vitamin, folsyra och karoten.
Forskarna hävdar att människokroppen lättare tar upp dessa
näringsämnen från råa grönsaker än från frukt.