En annan positiv effekt är att mörk choklad hjälper till att sänka kolesterolhalten i blodet, visar forskarresultaten som publiceras i det senaste numret av den medicinska tidskriften Journal of American College of Nutrition.

Hemligheten är den höga halten flavoner, ett ämne som finns naturligt i blommor och växter. Det amerikanska forskarteam vid universitetet i Kalifornien som står bakom de nya chokladrönen gav 21 friska personer 46 gram choklad om dagen. I den grupp, elva personer, som fick flavonrik choklad kunde forskarna med en komplicerad mätmetod efter två veckor se en tydlig förändring – blodkärlen vidgade sig lättare.
– Det här är den mest omfattande kliniska studien som visar att blodkärlens funktion förbättras av att äta flavonrik mörk choklad dagligen under en längre tid, säger Mary Engler, professor i fysiologi vid UCSF:s sjuksköteskeskola.

Hos den grupp som fick flavonrik choklad ökade kärlens förmåga att vidga sig med 1,3 procentenheter, medan den hos den andra gruppen istället minskade.
– Att förbättra kärlens möjligheter att vidga sig leder till en ökad kärlhälsa och därmed mindre risk för hjärtattack, säger Mary Engler.

I Sverige har marknaden för den mörka chokladen fått ett uppsving de senaste åren. Allt fler specialiserade chokladbutiker dyker upp och på Chokladakademien, en svensk obunden intresseorganisation för choklad, ser man ett växande intresse för chokladprovningar.
– Det är ett dramatiskt uppsving. Sverige har varit ett u-land vad gäller mörk choklad. Vi är uppvuxna på mjölkchoklad, men nu är det på gång och intresset för mörk kvalitetschoklad ökar, säger Sven Olof Forselius, ordförande i Chokladakademien.

De senaste åren har flera oberoende forskarteam presenterat rön kring chokladens välgörande egenskaper. Men Sven Olof Forselius tror att det snarare är intresset för kvalitet än hälsoaspekten som ligger bakom den ökade efterfrågan på mörk choklad.
– Vi har alltid fått lära oss att man inte ska äta choklad, man blir tjock och får finnar. Men det är inte chokladen, det är sockret i chokladen som är det farliga och det gäller ju framför allt ljus choklad. Nu börjar forskningen se hälsovinster med chokladen, men det kommer att ta tid att lära om.


08-13 51 06, anna.bengtsson@svd.se