I alliansens nya förslag på förändringar i FRA-lagen finns inget exakt skrivet i frågan om vad FRA ska få spana mot. Försvarsminister Sten Tolgfors har hittills hänvisat detaljerna i FRA:s uppdrag till den kommande propositionen.

Men regeringen har inför gårdagens presentation av förslaget haft en dragning för riksdagsledamöterna där man redovisat sju punkter som sätter ramarna för spaningen.

De sju punkterna är enligt Ekot:

* yttre militära hot mot landet,

* förutsättningar för svenskt deltagande i fredfrämjande och humanitära internationella insatser, eller hot mot säkerheten vid såna insatser,

* säkerhetspolitiska konsekvenser vid internationell terrorism,

* utveckling och spridning av massförstörelsevapen och kontroll av svensk vapenexport,

* allvarliga yttre hot mot samhällets tekniska infrastrukturer, till exempel it-trafik,

* konflikter utomlands med konsekvenser för internationell säkerhet

* och till slut den mer allmänna punkten att FRA kan spana mot internationella föreeteelser i övrigt av särskild betydelse för svensk utrikes- säkerhets- och försvarspolitik.

Riksdagsledamoten Fredrick Federley (c) bekräftar begränsningarna i det nya FRA-lagförslaget.

– Jag fick dem upplästa för mig i tisdags. Det är särskilt bra att vi går från en förordning till en lag. Och med de här definitionerna är det tydligt att det inte är svenskar man är ute efter, säger han.

FRA-kritikern Camilla Lindberg (fp) menar att det nu är utom tvivel att den tidigare mer diffusa definitionen, att FRA skulle få spana mot allt som kan anses vara ett yttre hot, inte är aktuell.

– Det ska inte heta bara yttre hot, det är vi helt tydliga med för det var det som var kritiken. Men den skrivningen ska vi vara vaksamma på, säger Camilla Lindberg (fp).

FRA:s uppdrag kan istället komma att formuleras som spaning mot det som bedöms som "hot mot rikets säkerhet".

– Säg att vi har hot om en attack på infrastrukturen där det finns risk att vårt dricksvatten blir förgiftat, det måste vi också skydda folk ifrån. Det ska inte handla om småsaker, utan det måste vara så allvarligt att hela riket håller på att falla, säger Camilla Lindberg (fp) och medger att formuleringen inte är helt färdig.

– Nej, skrivningen hänger i luften där litegranna, men skulle de vika på det så faller alla löften.

Enligt försvarsanalytikern och före detta överdirektören på FRA, Johan Tunberger, kommer formuleringen vara avgörande för FRA:s hela framtida verksamhet.

– Allting hänger på hur spaningsmandatet formuleras i lagen. Och om det stämmer att man i denna ska ändra definitionen från "yttre hot" till "yttre militära hot" så innebär det en ordentlig inskränkning i FRA:s verksamhet. Det rådet det inga tvivel om, säger Johan Tunberger.