Alliansledarna berättade också i samband med tågresan till Linköping i dag att man vill satsa fem miljarder kronor på dubbelspår mellan Göteborg och Borås.

Dessutom föreslås att den tillfälliga satsningen på drift och underhåll 2012 och 2013 permanentas vilket innebär 20 miljarder kronor mer i anslag.

Regeringen har tidigare varit tveksam till Ostlänken men har nu ändrat sig.

– Det är inget nytt att infrastruktur är långsiktigt. Det är en 12-årig ram som vi ser vad ryms inom. Vi har löpande höjt de årliga anslagen, det gjorde vi också för 2012 års budget. En av de stora satsningar vi kunde se förra hösten var just på infrastrukturen, både drift och underhåll och när det gäller investeringar, säger statsminister Fredrik Reinfeldt (M)

Varför kommer det nu?

– Av det enkla skälet att det tagit några år att jobba bort de här luftslotten som Göran Perssons regering lämnade efter sig. Ungefär 100 miljarder sade de ansvariga myndigheterna saknades för allt som hade lovats, säger Reinfeldt.

Till exempel?

– Det var ju massa spadtag som togs för nya vägar och järnvägar som det inte fanns någon finansiering för.

– Dessutom har vi märkt att man kan inte bara investera, man måste sköta det man har. Vi har löpande ökat på resurserna för drift och underhåll. Vi vill sköta det vi har och nu tycker vi också att vi har en stark ekonomi och ett utrymme som gör att vi kan ta tydligare nya investeringssteg också.

Hur stor skulle du säga att satsningen är?

- Det är väl stort när Sverige har en stambana som bygger ihop våra större städer som kommer från mitten av 1800-talet och vi nu börjar ta nya stora steg på en ny stambana. Det handlar om 15 mil mellan Järna och Linköping i dubbelt spår, tåg som kommer att gå snabbare än vi varit vana vid. Vi binder ihop möjligheterna till arbetspendling, för industrin att kunna få fram sina varor.

-Ett motsvarande första steg sker också mellan Göteborg och Borås.

Varför valde ni bort höghastighetstågen?

- Folk kommer att notera att det krävs väldigt många miljarder i satsningar för att åstadkomma bättre skötsel av det vi har och att öka farten uppåt 250 kilometer. Det tycker jag är samhällsekonomiskt försvarbart. Men jag vet också hur det kommer att låta, det är inte så att alla bara vill ha infrastruktur. Vi vill också ha resurser till forskning, till välfärd och skulle gärna se att alla började arbeta. Det är politikens kärna: att man väger allting mot varandra och det måste gå ihop sig på slutet.

Centerledaren Annie Lööf säger att hennes parti länge har drivit på för att Ostlänken ska byggas.

Är det här en seger för C?

– För Centerpartiet är det viktigt att bygga ihop landet och att ha offensiva järnvägssatsningar för pendling och gods. Det är viktigt med en offensiv drift- och underhållsbudget, och att börja bygga nya järnvägar. Jag är glad att vi nu fått startskottet för en ny södra stambana för järnväg. För miljön, för pendlingen men också för godstrafiken.

Ostlänken innebär en ny stambana på 15 mil för snabbtåg mellan Linköping och Järna för persontrafik. Bygget ska påbörjas 2017 och vara färdigt 2028.

– För mig är det viktigt att tågen går i tid och att vi har ett robust järnvägsnät. Och att vi bygger en ny stambana för snabbtåg. Man kommer nu att kunna köra i hastigheter på upp till 250 kilometer i timmen.

Jan Björklund menar att satsningarna borde ha skett för 20 år sedan.

– Men då hade Sverige inte ekonomi. Nu har vi det, vi har en stark ekonomisk bas så nu har vi råd att göra de här investeringarna.

Varför just de här två sträckorna?

– Ur en samhällsekonomisk kalkyl är det de mest högtrafikerade sträckorna. Kvaliteten på spåren är väldigt låg, det är mycket gamla spår – i grunden från 1860-talet. De är kurviga, har låga hastigheter och går heller inte där folk bor. Det här är två mycket bra investeringar.

– Tittar man på kartan så ser man att i nästa steg finns möjlighet att bygga ihop detta till både en Götalandsbana och en södra stambana.

Hur viktigt var det att Landvetter och Skavsta ligger på de här sträckorna?

– När man själv reser som passagerare vet man att det är viktig att olika trafikslag passar ihop. Det är helt avgörande för bekvämligheten och attraktionskraften. Det har varit ett lyckokast för Arlanda att få en järnvägsstation där man åker tunnelbana upp till planen. Det är klart det är bra att två av Sveriges största flygplatser kan få samma lösning.

Betyder det här att vi kommer att slippa förseningar och lång väntan på tåg?

– Förutsättningarna blir bättre. Det går aldrig att garantera att det inte ska ske förseningar, men med bättre underhåll och drift så kommer förseningarna att minska. Det är målsättningen.

Enligt Göran Hägglund (KD) hör dagens presenterade satsningar definitivt till de större i kommande infrastrukturproposition:

– Absolut. I det långa perspektivet är det ofantligt mycket pengar vi satsar.

Varför startar man inte byggandet tidigare?

– Det tar så lång tid. Det här är krångliga processer, både att få tillstånd, klara alla miljöprövningar, få fram kapacitet för att bygga, planera, handla upp och så vidare. Det tar tyvärr så här lång tid.

– Men eftersom vi ska presentera en infrastrukturproposition som sträcker sig över tiden är det viktigt att vi gör tydligt för alla aktörer hur vi tänker oss att det ska se ut.

I valrörelsen 2010 föreslog de rödgröna samarbetspartierna 30 miljarder för att förverkliga Ostlänken med höghastighetståg. Men regeringen var då inte intresserad.

Ostlänken ska ge tidsvinster på 20 minuter för en resa mellan Stockholm och Norrköping och 30 minuter för en resa mellan huvudstaden och Linköping.

LÄS MER: Ulf Adelsohn: De har konstaterat att vi hade rätt