När telefonen ringer vill vi helst veta vem det är innan vi svarar. Samtidigt som våra telefonböcker alltmer finns i våra telefoner är det mindre poppis än tidigare att svara om uppringaren är okänd.

Företaget Eniro har i en enkät över telefon frågat drygt 1 000 svenskar om de någon gång låtit bli att svara när numret som visas i mobilens display tillhört någon okänd. 56 procent svarade ja på frågan.

Helen Adolfson, informationsansvarig på Eniro, säger att folk helt enkelt blivit mer kräsna:

– Folk är så upptagna i dag. Man har helt enkelt inte tid att lägga på telefonsamtal från någon man inte vet vem det är.

Professorn i psykologi Gunnar Aronsson, Arbetslivsinstitutet, som forskat kring stress tror att den selektiva attityden är ett sätt att ta befälet över sin tillvaro.

– Tidigare hade det ett stort genomslag när det ringde, folk kunde avbryta ett möte för att svara i telefonen. Så är det inte längre.

Genom att inte skynda att svara upprättar den enskilde en barriär mot informationsflödet.
– Det gäller heller inte bara okända samtal. Man utvidgar sitt handlingsutrymme även när man vet vem det är som ringer kan man låta bli att svara med tanken att man ringer upp sen, säger Gunnar Aronsson.

Är det bra eller dåligt som strategi mot stress?

– Det är ju inte bra om kommunikation försvinner, men det är bra att skaffa sig en buffert så att man till exempel inte blir avbruten. Vi vet att ständiga avbrott är en viktig källa till stress.