Forskare från Australien har visat att de som satt mer än elva timmar per dygn löpte 40 procent större risk att dö i förtid än de som satt mindre än fyra timmar, skriver Svenska Dagbladet.

Forskarna följde 222 497 människor äldre än 45 år och kom fram till att mycket stillasittande är en alldeles egen riskfaktor, oberoende av hård träning och BMI. Slutsatsen presenteras i Archives of Internal Medicine.

Av de 5 405 dödsfall som rapporterades under den tre-åriga uppföljningen berodde 7 procent på för mycket stillasittande, skriver Svenska Dagbladet.

Enligt rapportens huvudförfattare, doktor Hidde van der Ploug, riktas för mycket fokus mot tv-sittande och att problemet är större än så. Det gäller hela vår vakna tid.

Han tycker att läkare borde rekommendera sina patienter regelbunden fysisk aktivitet och ett aktivt minskande av stillasittandet.

- För vuxna innebär det åtminstone 150 minuter i veckan av måttligt intensiv fysisk aktivitet. För människor som sitter mycket är det även klokt om läkare råder dem att bryta upp och minska den tid de sitter, skriver van der Ploeg i en mejlintervju med SvD.

För de som sitter mer än elva timmar per dygn är risken 40 procent större att dö inom tre år än för de som sitter mindre än fyra timmar. Att sitta mindre än fyra timmar per dag jämställs med att gå på gymmet fem timmar i veckan och sedan ta det lugnt.

I korthet är 30 minuters träning lika bra för kroppen som tio timmars stillasittande, skriver tidningen.