Foto: Jurek Holzer
Studien som gjordes på 5033 män och kvinnor i Tromsö i norra Norge visade ett samband mellan ett måttligt intag av vin och bättre kognitiv förmåga, det vill säga funktioner som minne, perception och problemlösningsförmåga.
Försökspersonerna, som hade en medelålder på 58 år, fick genomgå en rad kognitiva tester under sju år. Forskarna såg då att kvinnor som uppgav att de konsumerat vin minst fyra gånger under två veckor klarade testerna betydligt bättre än de som rapporterat att de druckit mindre än en gång under samma period. Bland män gällde detta även ett måttligt intag av öl men inte sprit.
De senaste 30 åren har sambandet mellan måttligt alkoholintag och kognitiv funktion undersökts i 68 studier som omfattar närmare 150000 män och kvinnor från olika populationer med olika konsumtionsmönster. De flesta studier visar ett samband mellan måttlig alkoholkonsumtion och bättre kognitiv funktion och minskad risk för demens.
Effekterna tros kunna bero på antioxidanter och andra mikroelement i framför allt vin. Alkohol har även föreslagits kunna ha positiva effekter på bland annat åderförkalkning och blodets koagulation.
Enligt författarna finns det dock en möjlighet att det kan vara andra livsstilsvanor än just alkoholkonsumtionen som påverkar den kognitiva förmågan. Kost, inkomst och yrke skulle kunna vara exempel på sådana.
Georgy Bakalkin är professor vid Uppsala universitet och forskar på alkoholens effekter på den kognitiva förmågan. Han tycker att den norska studien är intressant, men påpekar att den bara påvisar ett indirekt samband.
–Att alkoholen skulle ha en direkt positiv effekt på den kognitiva förmågan har aldrig bevisats, även om det skulle kunna vara så, säger han och kritiserar att man inte redogör för vare sig hur mycket alkohol som intagits eller hur intaget disponerats.
–Det är stor skillnad på att sprida ut fyra glas vin över två veckor och att dricka allt på en och samma kväll, som är vanligt i Sverige och andra länder idag. Effekterna blir mycket skadligare när intaget sker under en kort tid.
Georgy Bakalkins egen forskning har visat att även måttligt alkoholintag kan leda till försämring av minne och tankeförmåga, samt att våra gener gör oss olika känsliga. Hans uppfattning är att 10–20 procent av befolkningen är extra känslig och därför bör vara väldigt försiktig med alkohol.
–I slutändan handlar det om kvaliteten och kvantiteten på intaget, säger han.








