Studien slår fast att kolhydratrik kost ökar blodsockerhalten och halten av skadliga blodfetter, så kallade triglycerider, samtidigt som nivåerna av det goda kolesterolet HDL minskar. Särskilt stor påverkan har snabba kolhydrater med högt GI-värde.
Kvinnor som åt en kost med högt GI löpte 2,24 gånger så hög risk att drabbas av hjärtsjukdom jämfört med kvinnor som åt kost med lågt GI, som frukt, grönsaker och fullkorn. Någon sådan risk kunde inte påvisas för män.
Enligt forskaren Sabina Sieri, som lett undersökningen vid italienska Fondazione IRCCS Instituto Nazionale dei Tumori, kan resultatet bero på könsrelaterade skillnader i ämnesomsättningen som gör kvinnor mer känsliga för höga triglyceridnivåer.
Studien presenteras i medicintidskriften Archives of Internal Medicine.










