Nära 7000 kvinnor i åldrarna 50–59 år har ingått i en stor folkhälsoenkät i Lund och dess kranskommuner. Socionom Jenny Rundberg har specialstuderat kvinnornas drickande, psykiska hälsa och sociala situation i den avhandling hon presenterade i fredags vid Lunds universitet.

–Det finns få studier om medelålders kvinnors alkoholvanor. Men jag fann att en av tio kvinnor dricker på en nivå som anses riskfylld, säger Jenny Rundberg.

Fortfarande dricker män generellt sätt mer än kvinnor och yngre mer än äldre. Men Folkhälsoinstitutet har konstaterat att medelålders och äldre kvinnors drickande har ökat mest från 1990-talets mitt och framåt då den totala alkoholkonsumtionen i Sverige har stigit kraftigt.

Lundaenkäten gjordes åren 1995–2000. Sannolikt är alkoholkonsumtionen ännu högre idag än vad undersökningen visar, bedömer Jenny Rundberg.

Helnykteristernas andel var också ungefär en av tio. Men av alla övriga hade mer än hälften av kvinnorna druckit intensivt (minst fyra glas vin eller motsvarande vid samma tillfälle) under senaste året. Fyra av tio hade haft ett sådant så kallat berusningsdrickande minst en gång senaste månaden.

–En grupp (om 7 procent), sa att de drack för att känna sig mindre spända, vilket i sig räknas som en riskfaktor. Bland dem var också intensivdrickandet vanligare, de hade fler psykiska symtom och färre kontakter med vänner, säger Jenny Rundberg.

Psykiska symtom var över huvud taget vanliga bland kvinnorna. Över hälften av dem har två till sex symtom som allmän trötthet, nedstämdhet, svårigheter att koppla av, sömnproblem och irritation. Var femte kvinna har hela sju eller fler psykiska symtom. De som hade flest, hade även många fysiska besvär.

–Jag hoppas att sjukvården uppmärksammar de medelålders kvinnorna och alltid frågar om alkoholvanor och psykiska symtom även om man söker för fysiska krämpor och har en god social situation, menar Jenny Rundberg.

Något överraskande var det nämligen de yrkesarbetande kvinnorna, högutbildade, gifta och socialt etablerade, som drack mer.

Helnykteristerna var oftare ensamstående, lågutbildade, förtidspensionärer eller långtidsarbetslösa och hade sämre hälsa.

–Kanske rör sig yrkesarbetande kvinnor med god ekonomi mer i miljöer där vin och sprit förekommer, man åker på konferenser och resor. Lever man två kanske det också är lättare att öppna en flaska vin tillsammans, menar Jenny Rundberg.

Senaste åren har forskning visat att alkohol även kan ha en positiv effekt för bland annat hjärt- och kärlsjukdomar och risken för diabetes typ 2. Men då handlar det om mindre än ett halvt glas om dagen för kvinnor, enligt Folkhälsoinstitutet. Jenny Rundberg har i sina studier utgått från gränsen då måttligt drickande övergår till riskfyllt: minst nio glas i veckan.

–Dessutom dricker de flesta inte lite varje dag utan tar de flesta glasen koncentrerat under helgen, säger hon.