- I den här gruppen av bolag finns det ett antal källarföretag som inte har kundernas bästa för ögonen, säger Norman.

I förra veckan delade Konsumentombudsmannen för första gången ut varningar till snabblåneföretag som inte följer konsumentkreditlagen.

Ett av dem var Ferratum och där beklagade man KO:s kritik. Man har nyligen infört rutinen att ställa ett antal frågor till kunden vilket KO efterlyste. Men bara några dagar efter det att rutinen införts kom KO:s varning. Orättvist, tycker verksamhetschefen Thomas Rahman, eftersom man hållit KO informerad om sina förändringar.

- Vi har alltid gjort kreditprövning av våra kunder, även innan det var lag på det, säger Rahman. Vi har kollat inkomster och skuldförhållande hos Kronofogden, men KO tyckte inte de uppgifterna var tillräckligt färska utan att vi skulle inhämta uppgifter även från kunderna, säger Rahman.

Företaget säger sig neka 60 procent av låneansökningarna.

- 93 procent av våra kunder betalar tillbaka i tid, säger Rahman.