Nyttan av att äta djur hamnar allt mer i fokus.

Hur påverkas hälsan och är det värt alla problem som djurproduktionen skapar för klimat och miljö?

Medan den svenska debatten ventilerat den personliga nyttan av att äta rejält med djurfett för att gå ner i vikt och motverka diabetes kommer den ena utländska rapporten efter den andra med ett helt annat budskap: att de som överkonsumerar kor och grisar oftare dör i förtid.

Senast är det forskare vid USA:s nationella cancerinstitut som i tio år följt inte mindre än 545653 personer som från början var mellan 50 och 71 år.

Slutsatserna presenteras i Archives of internal medicine och kan beskrivas så här: De kvinnor och män som varje dag åt 160 gram stek eller hamburgare fick ett kortare liv än de som nöjde sig med en mängd som motsvarar ett par baconskivor på total 25 gram.

Skillnaden var tydlig för såväl den totala dödligheten – plus 31 procent för de som åt mest kött – som för särskilda dödsorsaker som cancer och hjärtsjukdomar.

Medan studien pågick avled 47976 män och 23276 kvinnor. Forskarna menar att 11 procent av alla dessa dödsfall hos män och 16 procent av dödsfallen hos kvinnor skulle ha gått att förebygga om alla hade dragit ned på sitt köttätande till samma nivå som de som åt minst.

Med rött kött menas i det här sammanhanget inte om det var blodigt utan att köttet kommer från nöt och svin. Lamm och vilt ingår också i begreppet men är svårare att uttala sig om eftersom det utgör så liten del av konsumtionen.

När det gäller vitt kött (fågel och fisk) var även låg konsumtion förknippat med en jämförelsevis mindre risk som sedan sjönk ytterligare något med ökad konsumtion.

Det är inte första gången forskare kommit fram till att det är bra för hälsan att skära ned på överkonsumtion av rött och inte minst processat kött.

Innebär det att man bör avstå helt?

Nej, knappast, kött är en bra källa till en rad viktiga näringsämnen som kan vara knepiga att få i sig annars.

Men mycket tyder alltså på att lite kan vara fullt tillräckligt i det här fallet.

Förutom att köttproduktionen ger väldiga bidrag till mänsklighetens globala problem med klimat, energi, jorderosion och vattenförsörjning så finns det alltså även hälsoskäl att äta åtminstone vissa djur med måtta.