På måndagen meddelade statens järnvägar i Finland, VR, att de undantagsvis betalar tillbaka hela returbiljettens pris till nattågspassagerare vars tåg var mer än tre timmar försenade under helgen. För dagsresenärernas del är ersättningarna de normala.

I Sverige har man valt att lösa problemet på ett annat sätt. I fredags konstaterade SJ att restidsgarantin tills vidare inte skulle gälla på grund av väderläget.

Konsumentombudsmannen (KO) Gunnar Larsson är förvånad över beslutet.

– Man kan inte bara slopa en garanti. Genom att gå ut med det här i medierna skrämmer SJ resenärer att inte lämna in någon förfrågan.

Gunnar Larsson uppmanar alla som drabbats av förseningar och inställda tåg att lämna in en ansökan om ersättning, trots SJ:s uttalande.

– Oavsett om man åker båt, tåg eller flyg har man enligt EG-förordningen rätt att få tillbaka pengar. Normalt sett har man även rätt att få göra ombokningar och få fria måltider. Sedan kan SJ komma fram till att en del får tillbaka pengar och andra inte, men varje ärende måste prövas enskilt, säger Gunnar Larsson.

Enligt Konsumentombudsmannen går det inte att ta bort en garanti – oavsett väder.

– Jag är kritisk till att man ena dagen säger att man ska utöka garantin och att man nästa dag säger att garantin inte längre gäller.

Är det normalt att VR och SJ som följer samma EU-regler kommer fram till så olika slutsatser?

– Nej. Men det är olika transportföretag och jag antar att de gör olika bedömningar beroende på vilken bild de vill ge utåt. Finska resenärer får vara glada över att de bor i Finland.

SJ:s presschef Dag Rosander hävdar, med hänvisning till vädret, att företaget handlat korrekt då de slopat resegarantin.

– Det kan man i en sådan här situation. Det står utanför vår kontroll, det kallas force majeure, säger han.

Han tillägger att företaget kommer att titta på de ansökningar om ersättning som kommer in. Men om förseningen beror på vad man kallar det extrema vädret, så är chansen liten att få ersättning.