Kolhydrater kan ge hjärtinfarkt

Mättat fett är inte bra för hjärtat, men inte värst. Den som ersätter mättat fett med dåliga kolhydrater löper ökad risk för att drabbas av hjärtinfarkt. Det visar den första stora långtidsstudien om vad som händer när vi byter ut mättat fett i maten.

I mer än 30 år har myndigheternas dominerande kostbudskap varit att dra ner på fett, och särskilt det mättade fettet, för att minska risken för hjärt- och kärlsjukdomar. Nu kommer en ny generation studier som visar att det mättade fettets roll överskattats och att lågkalorimat tvärtom kan utgöra ett ännu större hot om man väljer fel alternativ på tallriken.

En stor dansk studie visar hur det kan gå om man byter ut mättat fett mot dåliga kolhydrater, exempelvis vitt mjöl och socker med högt GI. För varje 5-procentig överflyttning av energiintaget från mättat fett till snabba kolhydrater ökade risken för insjuknande i hjärtinfarkt med 33 procent, rapporterar forskarna i senaste numret av American journal of clinical nutrition.

I studien som kallas Diet, cancer and health study ingår 53 644 medelålders män och kvinnor som rekryterades mellan 1993 och 1997 och sedan har följts upp i snitt tolv år. Under perioden noterades 1943 hjärtinfarkter i gruppen.

Studien är den hittills största som utformats på ett modernt sätt som ger möjlighet att analysera hur hälsan påverkas av fett och kolhydrater av olika kvalitet.

Men alla kolhydrater var inte dåliga. För dem som istället gick över från mättat fett till kolhydrater med lågt GI som fullkornsprodukter minskade risken något medan ingen effekt alls märktes hos dem som gick över till kolhydrater med medelhögt GI.

– För mycket mättat fett är inte bra, men inte så farligt som kolhydrater av dålig kvalitet, sammanfattar Mariane Uhre Jakobsen, doktor vid Universitetssjukhuset i Århus.

Det betyder inte att det är fritt fram för ensidig storkonsumtion av mättat fett. Det är fortfarande bättre att hämta mer av sin energi från fullkorn och andra långsamma kolhydrater med lågt GI och i synnerhet att växla över till mer fleromättat fett, vilket i dag är en bristvara.

– Vid en sådan jämförelse är mättat fett så farligt som man alltid sagt. Vitt franskbröd med smör är en skurk som vi äter för mycket av, säger Mariane Uhre Jakobsen.

Hon menar att forskare och myndigheter fokuserat så mycket på att varna för mättat fett att de glömt bort att utvärdera risker med alternativen. Någonstans måste vi hämta energin ifrån så varningarna för fett har lett till en ökad konsumtion av kolhydrater, dessvärre mest av den dåliga typen.

– Till och med fullkornsprodukter innehåller ofta bara en mindre del fullkorn. Reglerna skulle behöva stramas upp.

I vintras publicerade Marianne Jakobsen i samarbete med en internationell forskargrupp en analys av elva stora studier med data om nästan 350 000 människor. Slutsatsen blev en tydligt minskad risk för hjärtsjukdomar bland dem som skurit ned på mättat fett till förmån för fleromättat fett. Varje femprocentig minskning av intaget mättat fett gjorde att risken minskade med 25 procent.

Däremot såg man ingen effekt alls på dem som gått över till enkelomättat fett som bland annat finns i olivolja och en något ökad risk för dem som istället åt mer kolhydrater.

Nyligen presenterade en annan grupp, med bland annat, en stor analys av 21 studier med tillsammans 348 000 deltagare. Åter blev slutsatsen tydlig: en övergång från mättat fett till kolhydrater minskade inte risken för kranskärlsjukdomar, infarkt och stroke.

Problemet med dessa studier, berättar Marianne Jakobsen, var att de klumpade samman alla typer av kolhydrater utan att ta hänsyn till kvaliteten.

  • Kopiera sidans adress
Fler kommentarer

Energi: Kroppen får sin energi från tre makronäringsämnen: fett, kolhydrater och protein. Det betyder att om man minskar på något måste man äta mer av något annat för att få lika mycket energi.

I de senaste årens fettdebatt har kritiker hävdat att fokuseringen på att minska intaget av fett orsakat en kraftigt ökad konsumtion av kolhydrater vilket i sin tur bidragit till de parallella globala epidemierna av fetma och diabetes.

Nyare forskning har till stora delar styrkt kritiken men också fördjupat förståelsen om hur kvaliteten på fett och kolhydrater påverkar vår hälsa.

Fleromättat fett i bland annat fisk har visat sig ha en rad positiva hälsoeffekter så länge man inte blir överviktig, vilket då förutsätter att man samtidigt äter lite mindre mättat fett.

På samma sätt har andra forskare visat på hälsofördelar när det gäller bland annat fullkornsprodukter och gröna bladgrönsaker jämfört med stärkelserika grödor som potatis, vitt mjöl och socker med högt GI.

Glykemiskt index (GI) bygger på tanken att ju finare mjölet kan malas desto större del av varje tugga exponeras direkt för kroppens enzymer som snabbt förvandlar stärkelsen till kroppens bränsle: blodsocker (glukos). I fullkorn tar nedbrytningen längre tid och orsakar inte på samma sätt plötsliga kast i blodsockernivån eftersom man inte tvättat bort så mycket skyddande fröskal och eftersom partikelstorleken är större.

GI är dock bara en förklaringsmodell av flera för att förstå fetma och diabetesepidemin. En del forskare framhåller den moderna industrimatens brist på vitaminer och andra mikronäringsämnen medan andra lyfter fram kemikalierna i vår omgivning.

Enligt de nordiska näringsrekommendationerna ska fett stå för 30 procent av energin, kolhydrater för 50 procent och protein för 20 procent.

Visa mer fakta

Har du koll på vilka näringsämnen du får i dig med kosten?

Visa resultat
Visa kommentarer

Välkommen att säga din mening på SvD.se. Våra regler är enkla: visa respekt för de personer vi skriver om och andra läsare som kommenterar artiklarna.
Alla kommentarer modereras efter publiceringen av SvD eller av oss anlitad personal. Du kan skriva max tre kommentarer per artikel. Läs reglerna i sin helhet Vänliga hälsningar, Fredric Karén, chef SvD.se

Toppnyheter SvD.se

SvD offert

Gör som 68821 stockholmare. Få offerter från företag nära dig - HELT GRATIS!

Populärt i Stockholm just nu:

Badrumsrenovering

Renovera eller bygga nytt badrum

Målare

Erfarna målare för ett snyggare hem

Flytthjälp

Snabba och pålitliga flyttfirmor

Flyttstädning

Hitta billig och effektiv städhjälp

Hemstädning

Rent hem snabbt och tryggt

+ Se alla kategorier