Nätdejtingsajterna drar in storkovan när kärlekskranka svenskar försöker navigera rätt i dejtingdjungeln. Cirka en miljon svenskar uppskattas söka efter drömprinsen eller prinsessan på nätet. I Sverige finns ett femtiotal dejtingsajter, varav fem, sex är stora.

- Sverige ligger högt i rankningen internationellt. Dels har vi många singelhushåll. Dels är internetanvändningen hög. Nätdejting har blivit folkligt och accepterat. Alla känner någon eller någons bekant som har nätdejtat, säger Jenny Ohlin, informationschef på E-kontakt.

E-kontakt, med 257 700 medlemmar, startade i mars 2005. Första året var omsättningen 2,1 miljoner kronor och vinsten före skatt landade på 4 000 kronor. Ett år senare hade omsättningen ökat till 10,2 miljoner och vinsten före skatt var 1,2 miljoner kronor. Prognosen för 2007 talar om en omsättning på cirka 28 miljoner kronor och ett resultat före skatt på cirka fem miljoner kronor.

De svenska sajterna är dock småpotatis i förhållande till cyberrymdens kärleksnäste nummer ett: Match.com. Den internationella dejtingsajten, vars ägare är noterad på Nasdaqbörsen i New York, finns i ett trettiotal länder och omsatte i fjol 2,5 miljarder kronor. I Sverige har Match.com cirka 230 000 användare per månad och finansieras uteslutande via medlemsavgifter.

- Tjänsten är medlemsdatabasen och folk är villiga att betala för kvalitet. Vi har ett tiotal medarbetare som sitter och går igenom varje medlemsprofil för att se till att presentation och bild är seriös, säger Johan Siwers, vd för Match.com i Norden.

Nätdejtingsajterna har ofta en gratis bastjänst. Den som vill ha fler funktioner får räkna med att öppna plånboken. Hur mycket och för vad varierar. Spray Date lanserade nyligen en speeddejtingstjänst i mobiltelefonen. Den finessen kostar 39 kronor. Då får man prata med upp till fem personer i två minuter vardera under en och samma session.

- Man blir mer och mer avancerad som nätdejtare och vill ha fler funktioner, säger Fredrik Pallin, presschef på Spray.

Precis som så mycket annat har nätdejtingen sin vagga i USA. Exakt hur mycket branschen omsätter där är okänt. Men det torde röra sig om minst en miljard dollar per år.

- Europa ligger fortfarande efter USA, men nätdejting är på stark frammarsch här. Förr var det främst yngre människor, men nu har 35+ hittat till nätet, säger Johan Klaesson, vd för Meetic Northern Europe.

Franska Meetic, med filial i Sverige, har 3,2 miljoner aktiva medlemmar i Europa per månad. Förra året omsatte bolaget nära 79 miljoner euro, över 717 miljoner kronor, vilket var en ökning med 83,2 procent jämfört med ett år tidigare.

Förutom medlemsavgifter får en del sajter in pengar genom att sälja reklamplats på sidan. Annonseringen på internet beräknas öka med drygt 30 procent till 4,1 miljarder kronor under 2007, enligt Institutet för reklam- och mediestatistik.

- Det kommer tjänster - som exempelvis nätdejting - som har som sin idé att man tar en liten peng av användare och kanske en liten större peng av annonsörer, säger Morgan Öberg, pressansvarig på Sveriges Annonsörer.