En så stor kaffekonsumtion verkar också minska risken för andra former av prostatacancer med i genomsnitt nära 20 procent. Den positiva effekten finns oavsett om männen dricker vanligt eller koffeinfritt kaffe.

De nya rönen publiceras i den amerikanska tidskriften Journal of the National Cancer Institute.

Även de män i studien som drack en till tre koppar kaffe per dag minskade risken för dödlig prostatacancer, med 30 procent.

I förra veckan visade en studie vid Karolinska institutet att fem koppar kaffe om dagen halverar risken för den aggressiva varianten av bröstcancer, ett resultat som överraskade forskarna själva.

Enligt forskarna vid Harvard School of Public Health är deras studie den största hittills i sitt slag.

Den baseras på data från närmare 48 000 amerikanska män som redovisat sin kaffekonsumtion vart fjärde år mellan 1986 och 2008.