Men i Sverige är det fritt fram för tre koppar.

- Effekterna på födelsevikten är väldigt marginell som jag har förstått det, säger Emma Ankarberg på Livsmedelsverket.

Råden till gravida kvinnor om hur mycket kaffe de maximalt bör dricka varierar olika länder emellan. I Sverige ger Livsmedelsverket sin välsignelse till tre dagliga koppar, 300 milligram koffein. Gravida i Danmark och Finland får samma råd medan norskorna rekommenderas att inte överskrida 100-200 dagliga milligram.

Den brittiska livsmedelsmyndigheten FSA skärper nu sina rekommendationer från tidigare tre koppar kaffe om dagen till två, från 300 milligram koffein till 200, med anledning av en studie bland 2 500 gravida kvinnor som inom kort ska publiceras i facktidskriften British Medical Journal. Kvinnor som drack mer än två koppar om dagen löpte högre risk att föda ett barn med låg vikt, enligt studien.

- Men jag vill betona för alla gravida kvinnor som har följt den tidigare rekommendationen att risken sannolikt är mycket liten, säger FSA:s vetenskaplige chef Andrew Wadge till BBC.

Den svenska rekommendationen är satt utifrån risken för missfall. Mycket koffein ökar missfallsrisken, särskilt i början av graviditeten. Men råden är inte huggna i sten, utan kan komma att skärpas även här.

- Vi tittar på alla vetenskapliga studier som kommer in och det kommer vi att göra även med den här brittiska, säger Emma Ankarberg.