Mellan 500 och 600 svenskar dör varje år i den kroniska leversjukdom som brukar kallas skrumplever. I farozonen ligger människor med högt alkoholintag men sjukdomen kan också orsakas av virus, skador i immunförsvaret, fetma och biverkningar av mediciner.
Nu har amerikanska forskare vid det nationella forskningsinstitutet, NIH, i Bethesda undersökt hur kaffe- och te-drickande påverkade risken för att utveckla leversjukdomen. Resultaten publiceras i forskningstidskriften Gastroenterology.
Forskarna har i 19 år följt 9 849 personer som drack allt från noll till 16 koppar om dagen med ett medeltal på två koppar kaffe eller te per dag.
Slutsatsen: de högriskpersoner som drack mer än två koppar per dag halverade risken för kronisk leversjukdom.
- Våra resultat erbjuder en praktisk metod för högriskpersoner att minska den risken, säger Constance E Ruhl i en intervju i Science Daily.
Däremot anser forskarna att det fortfarande är för tidigt att rekommendera redan sjuka patienter att öka sin konsumtion. Studien
förklarar nämligen inte exakt vilken mekanism som kan förklara den positiva effekten men forskarna drar slutsatsen att koffein är bidragande.
- Det är intressant om resultaten visar att både te och kaffe har samma effekt. Det finns väldigt få likheter mellan kaffe och te och en av dessa likheter är koffein, säger Åke Bruce, professor på Livsmedelsverket.
Studien ger därför en tydlig signal om vilka ämnen den fortsatta forskningen bör inriktas på.
Åke Bruce varnar för att det ofta visar sig finnas osäkerheter i epidemiologiska studier på stora befolkningsgrupper. En tänkbar felkälla är om de som druckit mycket kaffe samtidigt dragit ned på sitt alkoholintag.
- Men även andra studier har på senare år pekat mot att det kan vara fördelar med att dricka kaffe.
Åke Bruce vill ändå inte rekommendera människor att kraftigt öka sitt kaffedrickande.
- Som alltid gäller det att lagom är bäst.
Forskningen kring hälsoeffekter av kaffe och te är fortfarande i sin linda. De senaste åren har uppmärksammade studier
kopplat samman kaffedrickande med minskad risk för levercancer, parkinsons sjukdom och åldersdiabetes. Andra studier har tonat ned riskerna för ökat blodtryck och hjärtinfarkt som tidigare kopplats till kaffe. Nedtoningen gäller dock inte koffeinfritt.
En österrikisk forskargrupp presenterade i förra veckan dessutom nya rön kring hur koffein förbättrar korttidsminnet.
Testpersoner som fick två koppar kaffe kunde lättare än andra komma ihåg i vilken ordning de fick se bokstäverna A, B, C och D. Dessutom kunde forskarna mäta en ökad aktivitet i hjärnans minnescentrum hos de som fått dricka kaffe.
Men det finns också studier som antyder hälsorisker, som att ofiltrerat kaffe skulle kunna bidra vid utveckling av reumatism.
Kaffe bra mot skrumplever
Den som dricker minst två koppar kaffe eller te varje dag halverar risken att utveckla skrumplever, visar en ny stor amerikansk studie. Flera andra studier har på senare tid omvärderat synen på kaffet.








