Peter Cervin säger att samtliga inblandade - han själv, kanslichefen Sven-Eric Söder och Håkan Juholt - var medvetna om felaktigheterna när den nya blanketten om ersättningsstöd skickades in den 13 september.

- Håkan har lämnat in alla uppgifter från 2007 på samma sätt, då ville vi fortsätta med samma rutiner tills vi hittat en lösning med riksdagsförvaltningen, säger han och tillägger att det var socialdemokratiska kanslichefen Sven-Eric Söders uppgift att klara ut detta.

JUST NU: SvD på plats vid S krismöte. Följ rapporteringen här.

Söder har tidigare sagt att han inte fick någon information om de felaktiga utbetalningarna förrän efteråt. Det stämmer inte, hävdar Peter Cervin.

Marianne Bjernbäck, enhetschef på riksdagsförvaltningen, tog redan i somras kontakt med Peter Cervin och Sven-Eric Söder med anledning av ersättningsstödet.

- Det hade kommit upp på tapeten att det skulle finnas en sambo, så det var mer en service till dem, säger Marianne Bjernbäck till Di.se.

Peter Cervin bekräftar för TT att han fick ett samtal från riksdagsförvaltningens enhetschef Marianne Bjernbäck någon gång i början eller mitten av augusti. Det var dock oklart för honom hur reglerna såg ut. Enligt Cervin så bad han riksdagsförvaltningen om att få skriftlig information om vad som gäller för logiersättningar.

Cervin uppger att han kontaktade Juholt, som då ville göra rätt för sig och betala tillbaka. Men de ville vänta på tydligare besked från riksdagsförvaltningen om hur mycket som skulle betalas tillbaka och hur mycket logiersättningen skulle reduceras.

- Jag förväntade mig att riksdagsförvaltningen skulle skicka informationen till oss skriftligen. Men vi fick aldrig veta om det handlade om hundra procent eller femtio procent, utan att det var upp till riksdagsledamoten att bedöma, säger Cervin till TT.

Enligt honom drog ärendet ut på tiden, bland annat på grund av semestrar, och under den tiden lämnade Juholt in en ny ansökan om full logiersättning, 7 255 kronor, den 13 september.

Enligt Cervin lämnades ansökan in eftersom Juholts hyra hade höjts i juni och att uppgifter om förändrade villkor ska redovisas för riksdagsförvaltningen.

- Det är oerhört viktigt att uppgifterna kommer in i tid. Det var bara en information om att hyran hade höjts, säger Cervin.

Han påpekar att det då samtidigt pågick en dialog med riksdagsförvaltningen om vilken ersättning som var korrekt och om hur mycket som skulle betalas tillbaka.

LÄS MER Kanslichefen: Cervins version stämmer inte