Beskrivningarna av en skola i kris har staplats på varandra de senaste åren.

– Enligt OECD-statistik så har Sverige världens största ordningsproblem i vår skola, har utbildningsministern sagt.

Och att gymnasieskolan är "inne i sin allvarligaste kris någonsin", att Sverige har "mest skolk, flest sena ankomster, störst skadegörelse och det grövsta och mest kränkande språkbruket". Men Sveriges Radio har nagelfarit ministerns uttalanden och menar att flera av hans påståenden saknar stöd i de undersökningar som han hänvisar till.

– Vi har bara gått till de källor som Jan Björklund själv hänvisar till. Då upptäckte vi ganska snabbt att det inte finns belägg för så dramatiska uttalanden som han har gjort, säger Åsa Avdic, en av reportrarna.

I stället befinner sig
den svenska skolan oftast på en genomsnittlig nivå, i sällskap av exempelvis Norge och Tyskland. Upptäckten har rört upp känslorna hos landets lärare.

– Våra medlemmar har inte känt igen sig i den här svarta och onyanserade bilden. Svartmålningen blir ett sänke i vardagen för våra lärare, som faktiskt är vardagens hjältar. De får betala priset när en minister vill plocka politiska poäng, säger Eva-Lis Sirén, ordförande i Lärarförbundet.

Bland lärarna i Björkhagens skola i södra Stockholm går diskussionen het. På några bänkar i ett eftermiddagstomt klassrum sitter fyra språklärare och diskuterar ministerns uttalanden.

– Han säger att eleverna är dåliga och stökiga, men det stämmer ju inte! Vi har frågat åttorna vad de har för ambitioner. Nästan alla har VG eller MVG som mål. Och de kämpar verkligen! säger Jaime Toro, lärare i spanska och engelska.

– Jag tycker att eleverna är väldigt motiverade. Men alla har inte stöd hemifrån, och därför inte samma möjligheter. Skolans problem är snarare att klassamhället finns kvar. Det kanske inte en folkpartist vill se, säger Emma Magnusson, klasslärare i 4-5:an.

Jan Björklund själv tycker att reportrarna gör "en höna av en fjäder". Han erkänner att han på ett par punkter har gjort fel hänvisningar och blandat ihop olika undersökningar.

– Men det finns stora ordningsproblem. Det förändras inte av det här.

Han tror inte heller att hans trovärdighet skadas av granskningen.

– Bara jag kan visa att resultaten i skolan sjunker så kommer min trovärdighet inte att påverkas. Det kommer jag att kunna. Och jag tar gärna debatter om situationen i skolan.