Mari-Louise hade i många år haft allvarliga hälsoproblem, både fysiska och psykiska, men flera gånger försökt att komma tillbaka och jobba. Under senare år hade hon flyttat från Stockholm till Dalarna för att komma närmare sin dotter och barnbarnen.

I kvällens Uppdrag granskning berättar hennes båda barn om hur Försäkringskassan hanterat hennes fall.

På Försäkringskassans lokala kontor i Borlänge pågick en utredning om Mari-Louise skulle få permanent sjukersättning, det som tidigare kallades förtidspension.

Men samtidigt granskades hennes ärende av handläggare på Försäkringskassans nationella försäkringscenter i Falun. De tittade på den senaste sjukskrivningen där läkaren tagit upp fysiska problem men främst fokuserat på hennes psykiska problem som gällde depression och ångest. Läkaren ansåg att hon inte kunde arbeta överhuvudtaget, men handläggaren på Försäkringskassan i Falun höll inte med.

Utan att diskutera frågan vidare med läkaren, skrev då en handläggare ett brev till Mari-Louise där hennes sjukskrivning underkändes. Istället meddelades att hon stod till arbetsmarknadens förfogande. Brevet skickades trots att hon samma vecka talat med handläggaren i Borlänge som bett henne skicka in en kompletterande handling som skulle kunna ge henne varaktig sjukersättning.

– När man kapar bort sjukpenning har man på sätt och vis också tagit över ansvaret för patienten. Det enda man har gjort är att man har tagit bort försörjningen. Vad har man vunnit på det? Ingenting. Alla har förlorat på det, säger Mari-Louises läkare Lars Lundh till Uppdrag granskning.

När brevet från Försäkringskassan kom på skärtorsdagen förra året blev Mari-Louise mycket upprörd. Hon ställde in alla planer för påskhelgen, ringde sina barn och var förtvivlad. Hon hittades död av grannarna på påskdagen, bland papper med läkarintyg och brev från myndigheter. Det fanns inget avskedsbrev, bara en lapp med ordet "Förlåt".

– Jag beklagar det som har hänt, och vi ska verkligen titta på vad vi kan ta för lärdom, vad vi kan göra bättre och hur vi kan bli tydligare, säger Ingo Tängerby, områdeschef för Försäkringskassan i södra Dalarna, till Uppdrag granskning.

Men generellt anser inte Försäkringskassan att parallella utredningar på olika kontor är något större problem.

– Så här har det varit sedan många år tillbaka och det kommer att se likadant ut framöver. Huvuddelen av sjukskrivningarna hanteras centraliserat för att bedömningen ska vara så snabb och likvärdig som möjligt, säger försäkringsdirektör Svante Borg till SvD.se.

– Det kan självklart vara så att försäkrade upplever det som svårt men vi tycker inte att det är något större problem. Men samtidigt måste vi se hur andra upplever Försäkringskassan och inte bara hur vi upplever det, säger Svante Borg som dock inte kan kommentera det enskilda fallet.