Forskare tvekar om trängselskatt

Trafikforskare på KTH är tveksamma till Moderaternas förslag att höja trängselskatten för att finansiera tunnelbanebygge. En höjning skulle inte tränga bort trafiken, varnar forskarna som hellre ser trängselskatter på Essingeleden.

FOTO: HENRIK MONTGOMERY / SCANPIX

När statsminister Fredrik Reinfeldt i helgen lade fram förslaget om en höjning av trängselskatten för att finansiera en utbyggnad av tunnelbanan till Nacka, var det ett förslag som plötsligt löste upp flera politiska knutar. Genom utspelet backade Moderaterna definitivt ut ur fållan som tunnelbanemotståndare. Dessutom presenterades en lösning på finansieringen av den stora infrastruktursatsningen, vilket inte funnits tidigare. Några summor presenterades dock inte, utöver att Reinfeldt räknade med en blygsam höjning med fyra kronor av dagens trängselskatt.

Men för att minska trängseln finns inga motiv för att höja trängselskatten, enligt Maria Börjesson och Jonas Eliasson, båda forskare vid centrum för transportstudier vid KTH. Trots att trängselskatten inte höjts sedan den infördes har den fortfarande samma 20-procentiga effekt för att tränga bort trafiken från Stockholms innerstad.

Forskarna tror inte att det skulle få så stora effekter på trafikflödena om trängselskatten till Stockholms innerstad höjdes med fyra kronor. Men det skulle heller inte ge så mycket i intäkter. Samtidigt kan skattens trovärdighet som styrmedel i trafiken riskerar att urholkas.

– Det finns en fara om trängselskatten skulle börja förknippas för mycket med finansiering och om man skulle börja använda den som intäktskälla. Finessen med trängselskatten är ju att den styr trafiken bort från där det finns mest trängsel. Och att man betalar för något och får någonting tillbaka, säger Maria Börjesson, docent i trafiksystemanalys vid centrum för transportstudier vid KTH.

Forskarna pekar på att trängselskattens trovärdighet ligger i just detta - att den är ett fungerande trafikpolitiskt instrument.

– Risken är att man påverkar allmänhetens acceptens för avgifterna om man börjar se den som intäktskälla. Om man vill få intäkter, så finns det effektivare sätt, som att höja bensinskatten eller inkomstskatten.

Rent ekonomiskt skulle det heller inte ge så mycket att höja taxan för dagens trängselskatt med fyra kronor, säger Jonas Eliasson, professor i trafiksystemanalys. Forskarna tror mer på ett införande av trängselavgifter på Essingeleden, den verkligt stora proppen i Stockholmstrafiken, men som är avgiftsfri i dag.

– Här finns en verklig potential. Det skulle ge ganska ordentliga intäkter, och då pratar vi inte om enstaka kronor utan 100-tals miljoner per år. Det vi har föreslagit förut är 20 kronor på Essingeleden i rusningstid men egentligen ingenting under mitt på dagen, för då är det inte mycket trängsel, säger Jonas Eliasson.

Införandet av trängselavgifter på Essingeleden skulle ha betydande effekter på trängseln, och skulle kunna minska trafiken med mellan 10-15 procent, enligt forskarnas beräkningar.

– Vi hoppas väl helt enkelt att Fredrik Reinfeldt får höra talas om denna goda idé som både skulle ge finansieringsmöjligheter och väldigt positiva trafikeffekter också. Det vore mycket bättre än att höja en avgift som egentligen inte behöver höjas.

  • Kopiera sidans adress
Prova SvD digital – 3 månader för 99 kr

Toppnyheter SvD.se

SvD offert

Gör som 89510 stockholmare. Få offerter från företag nära dig - HELT GRATIS!

Populärt i Stockholm just nu:

Badrumsrenovering

Renovera eller bygga nytt badrum

Målare

Erfarna målare för ett snyggare hem

Flytthjälp

Snabba och pålitliga flyttfirmor

Flyttstädning

Hitta billig och effektiv städhjälp

Hemstädning

Rent hem snabbt och tryggt

+ Se alla kategorier

Nuon-förhören

Reinfeldt: ”Ansvaret
ligger på styrelsen”

Statsministern tar inget ansvar för fiaskoköpet.

Så varmt blir det under påskhelgen

Den som gillar sol lär inte bli besviken.

Förre Telia-vd:n ger känga till ministern

Sågar Normans utspel om machokultur.

Punkdrottning till
”Så mycket bättre”

Kultursvep

Ringar, bestick och pokaler.

Flicka räddad ur fångenskap

Vägde bara 20 kilo

Hölls fången i garage i nio år med hund och apa.

Just nu: Hundratals kan vara fast i vraket

sydkorea

Dödssiffran har stigit till nio.

Här är skyltarna du inte trodde fanns

Bilder

Se läsarnas roliga bidrag från världen.

Pojke påkörd - familjen utvisas

Påkörd i kramfors

Mamman och brodern utvisas till oroligt Nigeria.

Lätta på gaspedalen på vägarna i påsk

trafiken

Stress kan orsaka olyckor.

Pollenexplosion väntar i påsk

allergier

Expert: ”I år har vi en rejäl blomning.”

Var är äggost landskapsrätt?

QUIZ

Vad kan du om ägg och äggrätter?