Höga halter bisfenol kan försvåra vid IVF

Kvinnor med högre halter av bisfenol A kan ha svårare att bli gravida med IVF-behandling. Det visar en färsk studie som Harvardforskare gjort på människor.

När halterna av bisfenol A mättes hos de 137 kvinnorna i studien visade sig de med högre halter av den östrongenliknande kemikalien ha haft svårare att lyckas med sina provrörsbehandlingar.

– Resultaten är en indikation på att det finns ett samband mellan implantationseffekter och bisfenol A i urinen. Det här är ytterligare en spik i bisfenol A-kistan, säger Åke Bergman, professor i miljökemi vid Stockholms universitet.

Studien, som gjorts av en rad forskare från bland annat Harvard, är den första i sitt slag. Forskarna såg att den fjärdedel kvinnor med högst halter av det hormonstörande ämnet i urinen misslyckades dubbelt så ofta med behandlingen som den fjärdedel med lägst halter.

Christian Lindh på avdelningen för Arbets- och miljömedicin vid Lund universitets konstaterar att de högsta halterna i studien ligger under de som SvD:s reportrar uppnådde i experimentet där de i två dagar åt en kost baserad på konservmat.

Sambandet mellan fertiliteten och bisfenol har bland annat rensats från det faktum att kvinnornas ålder varierar men är däremot inte statistiskt säkerställt.

– Den här typen av studier är det längsta vi kan komma. Att definitivt kunna säga att det finns ett samband skulle vara förfärligt. I stället får man backa upp med de djurstudier som finns på området som redan indikerar samma sak, säger Åke Bergman.

Rebecka och hennes man har försökt få barn i tolv år. Ingen av de fem IVF-behandlingarna som hon genomgått har lyckats.

– Vi vet fortfarande inte riktigt vad det beror på men nu ska vi kämpa vidare med äggdonationer i stället. I början hoppades vi väldigt mycket men nu orkar man inte längre, det går mer på löpande band.

Hon bloggar själv om sina upplevelser och följer noga allt som skrivs i ämnet men hade inte hört talas om den nya studien.

– Det är skrämmande. Tänk om något så enkelt kan påverka chanserna att lyckas med behandlingen.

Kvinnorna som studerades åt ingen särskild kost utan hade nivåer av bisfenol A som motsvarar de som tidigare uppmätts vid stickprov i den amerikanska befolkningen. Däremot vill forskarna inte dra några slutsatser om hur kvinnor som försöker bli gravida utan provrörsbehandling kan påverkas.

Fotnot: Rebecka heter egentligen något annat.


Experimentet

Politiska reaktioner redan första dagen

Ny forskning visar risker för foster

Följ experimentet på bloggen

  • Kopiera sidans adress

Vad gäller saken?
När fyra SvD-reportrar åt konserverad mat i två dagar ökade halterna av det hormonstörande ämnet bisfenol A i urinen med flera tusen procent. Resultatet som analyserades av EU:s referenslaboratorium vid Lunds universitet visar att vanliga konservburkar är en helt avgörande källa till plastkemikalien som nyligen har förbjudits i nappflaskor och lock till barnmatsburkar. SvD:s reporter Josefin Pehrson hade i sitt sista urinprov den högsta halt bisfenol A som hittills uppmätts i Sverige.

Toppnyheter SvD.se

SvD offert

Gör som 68238 stockholmare. Få offerter från företag nära dig - HELT GRATIS!

Populärt i Stockholm just nu:

Badrumsrenovering

Renovera eller bygga nytt badrum

Målare

Erfarna målare för ett snyggare hem

Flytthjälp

Snabba och pålitliga flyttfirmor

Flyttstädning

Hitta billig och effektiv städhjälp

Hemstädning

Rent hem snabbt och tryggt

+ Se alla kategorier