2010: En studie på 27 923 asiater visar att kalcium via mat redan från 659 mg/dag ökade risken för prostatacancer med 25 procent.
Butler et al, cancer res. 2010:70;4941-4
2009: En fördjupad analys NHANES-studien med en uppföljning av 56 625 levnadsår visar att den tredjedel som hade högst halt kalcium i blodet löpte 3,18 gånger ökad risk för att drabbas av dödlig prostatacancer.
Skinner et al Cancer epidemio Biomarkers 2009:18;575
2008: Den tredjedel som 9,9 år före diagnosen hade mest kalcium i blodet löpte 2,68 gånger ökad risk att drabbas av dödlig prostatacancer. Risken var i samma nivå som att ha en nära anhörig som drabbats av sjukdomen.
Skinner et al Cancer epidemiol Biomarkers Prev 2008:17;2302
2008: Den fjärdedel av 43 435 medelålders japaner som åt mest mejeriprodukter löpte 63 procent ökad risk att få prostatacancer.
Kurahashi et al Cancer epidemiol Biomarkers Prev 2008:17;930
2008: Den stora europeiska EPIC-studien som följt 142 251 män rapporterar ökad risk för prostatacancer som är kopplad till mejerivaror. Det är första gången som kopplingen mellan mjölkprotein och prostatacancer lyfts fram. Frågan lyfts om kalcium egentligen bara är en markör för en annan risk med mjölk, nämligen vissa proteiner.
Allen et al. British Journal of Cancer 2008; 98(9):1574–1581.
2007: En studie som följt 29509 män i USA ser 12 procents ökad risk för aggressiv prostatacancer bland dem som drack mest lättmjölk.
Ahn et al Cancer Epidemiol. Biomarkers Prev 2007 Dec 16:2623
2007: EATBC-studien som följt 29133 manliga rökare i 17 år ser en ökad risk för prostatacancer med 26 procent för dem som åt mest mejerivaror.
Mitrou et al, Int J Cancer 2007 Jun 1;120(11):2466-73
2007: En studie som följt 3892 män visar en ökad risk med 65 procent för dem som åt mejerivaror fem gånger i veckan. Däremot ser man ingen separat koppling till kalcium.
Rohrmann et al Cancer causes Control 2007 Feb;18(1):41-50
2007: Amerikanska NIH-AARP-studien med data om nästan 300 000 män som följts i sex år, ser en 23-procentigt ökad risk för aggressiv prostatacancer kopplad till skummjölk men inte till övriga mejerivaror, samt en ökad men inte statistiskt säker risk för de som åt mest kalcium.
Park et al, Am J Epidemiol 2007 Dec 1;166(11):1270-9
2006: En italiensk studie ser 8 procents ökad risk för prostatacancer kopplad till mjölk.
Gallus et al, Cancer causes control, 2006 May;17(4):429-37
2006: Studie från Australien ser en minskad risk för aggressiv variant med 23 procent, och 6 procent ökad risk för lindrig variant. Publicerat som läsarbrev.
Severi et al, J Natl Cancer Inst. 2006 Jun 7;98(11):794-5; author reply 795.
2006: I Health professionals follow up study som följt 47 750 män under 16 år ökade risken för aggressiv och dödlig prostatacancer med 87 procent om man åt mat med 1500-1999 mg kalcium per dag (motsvarande 1,2-1,6 liter mjölk). Mer än så ökade risken med 143 procent.
Giovanucci et al, Cancer Epidemiol. Biomarkers Prev February 1, 2006 15:203-210
2006: En studie med 10 011 män ser en liten och inte statistiskt säker ökad risk för dem som åt mest mejerivaror.
Koh et al Br J Cancert 2006 Dec 4;95(11):1582-5
2006: Den franska SU.VI.MAX-studien rapporterar 35-procents ökad risk för dem som åt mest mejerivaror. Ännu något högre risk kopplades till yoghurt-konsumtion.
Kesse et al, British journal of nutrition, 2006 Mars;95(3):539-45
2005: En genomgång av 12 tidigare studier från 1966 och framåt visar en ökad risk med 46 procent för dem som åt mest kalcium och ungefär motsvarande risk för de som åt mest mejerivaror.
Gao et al, J Natl Cancer Inst December 7, 2005 97:1768-1777
2005: I en studie som följde 3 612 män i tio år ökade risken med 120 procent för den tredjedel som ätit mest mejeriprodukter och lika mycket för dem som ätit mest kalcium.
Tseng, et al. Am J Clin Nutr May 1, 2005 81:1147-1154
2003:En uppföljande analys av American Cancer prevention study II, där man försökt eliminera felkällor visade en 60-procentig ökad risk för de som åt mat med mest kalcium.
Rodriguez et al Cancer Epidemiol Biomarkers Prev. 2003 Jul;12(7):597-603.
2002: Ökad men inte statistiskt säkerställd risk med 26 procent för de som åt mest mejerivaror i en studie där 69 män fick prostatacancer.
Berndt et al Urology Dec;60(6):1118-23
2001: En uppföljning av 605 patienter i delstaten Washington visade en dubblad ökad risk för de som åt mat med mest kalcium.
Kristal et al, Cancer Epidemiol. Biomarkers Prev. August, 2002 11(8):719-725
2001: Män som dricker mer än 0,5 liter mjölk 600 mg kalcium) per dag har en ökad risk för prostatacancer med 32 procent. Resultatet kommer från Physicians health study som följt 20885 män i elva år.
Chan et al Am J Clin Nutr.2001;74 :549– 554
2001: Ökad risk med 40 procent för de som åt mest mejerivaror i Health professionals follow-up study med 51529 män. Risken var oberoende av fettintag, en tidigare misstänkt riskfaktor.
Michaud et al, Cancer causes control 2001 Aug;12(6):557-67
2000: Mejerivaror ökade risken för aggressiv prostatacancer med 10 procent hos finländska rökare.
Chan et al, Cancer Causes Control. 2000 Oct;11(9):859-67.
1999: Ökad risk med 70 procent bland 483 vita män som åt mejerivaror.
Hayes et al. Cancer Epidemiol Biomarkers Prev. 1999 Jan;8(1):25-34.
1999: Mjölkprodukter ökade risken för aggressiv prostatacancer med 12 procent.
Schuurman et al, Br J Cancer. 1999 Jun;80(7):1107-13.
1999: Mjölkdrickande gav 12 procent ökad risk i studie där 320 insjuknat.
Tzonou et al Int J Cancer. 1999 Mar 1;80(5):704-8.
1999: Mjölkdrickande gav 47 procent ökad risk i studie där 617 insjuknat.
Jain et al, Nutr Cancer. 1999;34(2):173-84.
1999: En studie med 175 patienter i Uruguay såg 20 procent minskad risk för alla sorters prostatacancer bland mjölkdrickare.
Deneo-Pellegrini, Br J Cancer. 1999 May;80(3-4):591-7.
1998: En studie med 526 män som insjuknat i Örebro visar att högt intag av kalcium ökade risken för aggressiv prostatacancer med 91 procent.
Chan et al Cancer Causes Control. 1998 Dec;9(6):559-66.
1998: Mer än två glas mjölk per dag ökar risken för aggressiv prostatacancer med 60 procent. Bygger på 47781 män i Health professionals follow-up study. Risken för metastaser ökar med 80 procent.
Giovanucci et al, Cancer Res. 1998 Feb 1;58(3):442-7.
1996: I en studie med 161 prostatapatienter löpte mjölkdrickare 5 procent mindre risk för att insjukna i alla sorters prostatacancer.
Ewings et al, Br J Cancer. 1996 Aug;74(4):661-6.
1995: Ser en ökad risk med mättat fett i mejerivaror men misstänker att fettet främst är en markör för andra viktigare orsaker.
Whittemore et al, J Natl Cancer Inst. 1995 May 3;87(9):652-61.
1995: Mjölkdrickande gav 70 procents ökad risk för prostatacancer.
De Stefani et al, Tumori. 1995 Sep-Oct;81(5):315-20.
1994: Hög konsumtion av mjölk gav 40 procents ökad risk för aggressiv prostatacancer.
Le Marchand et al, Epidemiology. 1994 May;5(3):276-82.
1992: Högt mjölkintag gav 60 procents ökad risk. För män äldre än 70 år var risken 91 procent större.
Talamini et al, Nutr Cancer. 1992;18(3):277-86.
1991: De som drack mer än två glas mjölk om dagen hade fem gånger ökad risk för prostatacancer.
LaVecchia et al, Oncology. 1991;48(5):406-10.
1990: Mejerivaror gav varken ökad eller minskad risk bland 149 män som dött i prostatacancer, varav 23 drack mjölk flera gånger om dagen.
Hsing et al, Cancer Res. 1990 Nov 1;50(21):6836-40.
1989: Mjölkkonsumtion gav varken ökad eller minskad risk bland adventister. Studien utgick till skillnad från Snowdon 1984 ifrån att mättat fett var risken och noterade bara konsumtion av standardmjölk. Mätte endast total förekomst och inte dödlighet.
Mills et al, Cancer. 1989 Aug 1;64(3):598-604.
1989: Hög konsumtion av mjölk gav 2,5 gånger ökad risk.
Mettlin et al, Cancer. 1989 Aug 1;64(3):605-12.
1989: Smör och ost men inte mjölk gav 50 procents ökad risk på Hawaii.
Severson et al, Cancer Res. 1989 Apr 1;49(7):1857-60.
1986: Hög konsumtion av mejerivaror gav 2,5 gånger ökad risk.
Talamini et al, Br J Cancer. 1986 Jun;53(6):817-21.
1984: Hög konsumtion av mjölk och ost gav 2,5 gånger ökad risk hos Sjundedagsadventister.
Snowdon et al, Am J Epidemiol. 1984 Aug;120(2):244-50.
1977: Tidig studie där prostatapatienter visar sig ha ätit mer mejeriprodukter och fått ökad risk.
Rotkin, Cancer Treat Rep. 1977 Mar-Apr;61(2):173-80.









