Visionen om en bilfri innerstad vill Ulla Hamilton inte skriva under på, men det blir tuffare för privatbilister innanför tullarna. Med höjda avgifter för parkering på gatumark, och färre parkeringsplatser på huvudgator, vill Stockholm stad bereda större utrymme för kollektivtrafik, godstrafik och oskyddade trafikanter.

– Stockholms län växer med motsvarande ett Göteborg till 2030 och gatorna blir inte bredare. Vi vill också göra det mer attraktivt att gå, säger Ulla Hamilton.

I kommunens nya strategi för framkomlighet är målet att restider för övriga trafikantgrupper ska minska, genom att biltrafik styrs bort från innerstaden. Med fler kollektivtrafikkörfält ska framkomligheten för stombussar och spårvagnar förbättras och målet är att bussarna år 2030 ska ha en snitthastighet på 20 kilometer i timmen mot dagens 14. Under 2012 börjar trafikkontoret att studera flera stråk där stomnätstrafiken och cyklister kan prioriteras hårdare.

Samtidigt visar stadens och landstingets beräkningar på svårigheten att locka bilister att ställa bilen och öka kollektivresandet. På sikt tror Hamilton att trängselavgifterna är ett instrument som kommunen kan arbeta mer aktivt med.

– Just nu äger vi inte kontrollen över instrumentet. Men vi har flaggat för en indexreglering av trängselavgiften så snart bygget av Förbifarten är i gång. I praktiken blir det en höjning, säger hon.

Vad strategin ger i minskad biltrafik och ökade kollektivresor har kommunen inte räknat på.

– Vi vet hur det blir om vi inte gör något. Det blir väldigt, väldigt trångt, säger Daniel Firth, projektledare på Trafikkontoret.