Hårdare villkor för bilar i innerstaden

Privatbilismen får det tuffare innanför tullarna för att främja framkomligheten för kollektivtrafik och gående när Stockholm växer. ”Gatorna blir inte bredare”, säger trafikborgarrådet Ulla Hamilton (M).

FOTO: scanpix

Visionen om en bilfri innerstad vill Ulla Hamilton inte skriva under på, men det blir tuffare för privatbilister innanför tullarna. Med höjda avgifter för parkering på gatumark, och färre parkeringsplatser på huvudgator, vill Stockholm stad bereda större utrymme för kollektivtrafik, godstrafik och oskyddade trafikanter.

– Stockholms län växer med motsvarande ett Göteborg till 2030 och gatorna blir inte bredare. Vi vill också göra det mer attraktivt att gå, säger Ulla Hamilton.

I kommunens nya strategi för framkomlighet är målet att restider för övriga trafikantgrupper ska minska, genom att biltrafik styrs bort från innerstaden. Med fler kollektivtrafikkörfält ska framkomligheten för stombussar och spårvagnar förbättras och målet är att bussarna år 2030 ska ha en snitthastighet på 20 kilometer i timmen mot dagens 14. Under 2012 börjar trafikkontoret att studera flera stråk där stomnätstrafiken och cyklister kan prioriteras hårdare.

Samtidigt visar stadens och landstingets beräkningar på svårigheten att locka bilister att ställa bilen och öka kollektivresandet. På sikt tror Hamilton att trängselavgifterna är ett instrument som kommunen kan arbeta mer aktivt med.

– Just nu äger vi inte kontrollen över instrumentet. Men vi har flaggat för en indexreglering av trängselavgiften så snart bygget av Förbifarten är i gång. I praktiken blir det en höjning, säger hon.

Vad strategin ger i minskad biltrafik och ökade kollektivresor har kommunen inte räknat på.

– Vi vet hur det blir om vi inte gör något. Det blir väldigt, väldigt trångt, säger Daniel Firth, projektledare på Trafikkontoret.


  • Kopiera sidans adress
Följ händelseutvecklingen med SvD digital – Just nu 5 veckor för 50 kr!
Visa kommentarer

Välkommen att säga din mening på SvD.se. Våra regler är enkla: visa respekt för de personer vi skriver om och andra läsare som kommenterar artiklarna. För att få kommentera på SvD.se måste du registrera ett konto med Disqus eller använda ett befintligt konto på Facebook, Google, Yahoo eller OpenID. Läs reglerna i sin helhet Vänliga hälsningar, Fredric Karén, chef SvD.se

Toppnyheter just nu

Chatt | just nu

”Hur mycket högre blir
min skatt efter det här?”

LIVE

SvD:s expert svarar på läsarnas plånboksfrågor.

Lista: Här är skatterna som höjs

23 miljarder

Enda skattesänkningen till pensionärerna.

”Åttaåringen utsattes för massivt våld”

mord

Åtal väckt mot Karlskronaparet.

Så mycket tjänar Tele2 på mobilsurf

Vill inte hamna i priskrig med konkurrenterna.

Klarar du mattedelen på högskoleprovet?

2 dagar kvar

Kan du kvantitativa jämförelser?

Hit reser svenskarna helst på semestern

trender

Gammal favorit på väg tillbaka.

Flygproblemen slår hårt mot Norwegian

Rasar nu på börsen efter dagens rapport.

Webb-tv

Mamma: ”Gud vad är det som händer”

Hemmasittare

Leon, 15, kan inte gå till skolan.

”Ryssland vill testa sina nya ubåtar”

Ubåtsjakt

Expert i USA om trolig kränkning.

Så hånas svenska ubåtsinsatsen

Sökinsats

Moscow times listar ”teorierna” om den okända farkosten.

Detta är Europas tio värsta flygplatser

ny lista

"Sliten och varken ren eller vänlig."