Allt fler produkter i matbutikerna gör anspråk på att innehålla hälsosamma ingredienser, men har samtidigt ohälsosamma halter av fett, socker och salt.
En så kallad shot per dag av Becel pro activ yoghurtdryck med tillsatta växtsteroler sägs i en bred reklamkampanj sänka kolesterolhalten med cirka 10 procent. Påståendet grundas på forskning kring växtsteroler och är godkänt av EU:s livsmedelsmyndighet och av det svenska livsmedelsverket.
Men samtidigt innehåller den lilla flaskan 12,5 gram socker per 100 gram och täcker alltså i ett enda litet svep en fjärdedel av en kvinnas dagsbehov av kolhydrater, dag efter dag, om man följer reklamens uppmaning.

Becels yoghurtshot innehåller dessutom relativt mycket salt, upp till 2,5 gram per 100 gram, visar innehållsförteckningen.
Överkonsumtion av salt är enligt Världshälsoorganisationen, WHO, tydligt kopplat till hjärt- och kärlsjukdomar. Och saltet i den deciliterstora
yoghurtförpackningen kan ensamt motsvara halva dagsbehovet.
Christel Larsson, fil doktor i kostvetenskap vid Umeå universitet, påpekar att konsumenten nog inte förväntar sig så mycket salt i en yoghurtprodukt.
- Företagen lyfter fram den ingrediens som kan förbättra försäljningen, men som konsument är det jätteviktigt att se om det finns en balans mellan olika näringsämnen.
Hon har själv forskat kring fetma bland barn och unga och nämner en studie vid Umeå universitet som visade att andelen överviktiga flickor i åldern sex till 13 år steg från 10 procent till 27 procent mellan 1986 och 2001.

Hos pojkar ökade andelen från 13 till 18 procent.
- Söta produkter höjer i sig inte kolesterolet. Men det skapar ett sug efter mer socker och uppmuntrar en osund kosthållning som kan bidra till fetma och hjärt- och kärlsjukdomar, säger Christel Larsson.
Hon påpekar att även produkter som marknadsförs som fettsnåla ofta innehåller höga halter av socker. Enligt svenska näringsrekommendationer ska max 10 procent av energibehovet komma från socker.
- OK, man kan diskutera sockernivån även om jag inte tycker att den är så väldigt hög, säger Ulf Tyrén, informationschef vid Unilever.

Har ni några planer på att försöka få produkten nyckelhålsmärkt?
- Ja, det är något vi strävar efter, men för det krävs både mindre socker och fett. Vi tittar på hur vi ska kunna sänka nivån med bibehållen smak.

Åke Bruce, professor på Livsmedelsverket, konstaterar att Becels yoghurt inte skulle klara en nyckelhålsmärkning, men håller med om att växtsteroler sannolikt kan sänka kolesterolhalten med 8-10 procent.
- För en större effekt måste man också minska intaget av mättade fetter. Egentligen tycker jag att växtsteroler ger en läkemedelseffekt, men nu har EU bestämt att de ska få finnas i livsmedel, säger Åke Bruce.
Han påpekar också att det fattas forskning kring hur steroler fungerar tillsammans med läkemedel.