Samtidigt som förvirringen består kring riskerna med fett i maten, kommer forskarkritik mot rekommendationerna om begränsad fiskkonsumtion.
Det var den ökande ansamlingen av miljögifter i fisk, från början kvicksilver men därefter också till exempel PCB och DDT, som fick myndigheter i flera länder att införa restriktioner mot fiskätande.
Det gäller framför allt gravida kvinnor som har fått rådet att undvika fisk, för att skydda fostret mot miljögifterna.
Det handlar främst om att undvika risken för hjärnskador av olika slag.
Sverige har också rekommenderat begränsningar i fiskkonsumtionen, men reglerna är fortfarande mer tillåtande än i övriga EU främst när det gäller fisk från Östersjön.
Men de negativa effekterna av miljögifterna har i ökande omfattning ställts mot insikterna om de goda
följderna av att äta fisk, framförallt fet fisk som lax och strömming.
De innehåller de nyttiga fiskfettsyrorna omega 3 som visat sig kunna skydda mot till exempel hjärtsjukdomar, och enligt de mest entusiastiska företrädarna också flera hjärnsjukdomar som beteendestörningar, mental efterblivenhet och till och med alzheimer och als.
Dessa omega 3-fördelar har dock varit starkt ifrågasatta, mycket på grund av intensiv marknadsföring av de olika kosttillskott med fiskfetter som drivs sedan flera år tillbaka.
Vid det stora AAAS-mötet i St Louis i USA framför nu en panel av omega 3-forskare en apell för att slopa de nuvarande restriktionerna mot att äta fisk, både för gravida och andra. Forskarna menar att fördelarna med att äta fisk vida överstiger nackdelarna med miljögifterna, möjligtvis PCP undantaget.
- Kvicksilver har varit den vanligast framförda risken. Men inte sedan katastrofen i Minamata i Japan, som var väldigt speciell, finns några belägg för att kvicksilver i de mängder som finns i fisk skulle skada människor eller foster, säger Philip Davidson vid Rochester-universitetet i USA.
Han hänvisar till en stor studie av över 700 barn på ögruppen Seychellerna som följts upp till 16 års ålder. Deras mödrar åt nästan enbart fisk - 8,5 fiskmåltider per vecka - och inga negativa effekter kunde ses hos barnen.
I Japan, där inga restriktioner för fiskätande finns för gravida kvinnor, har inte heller ökade neurologiska problem synts hos barnen, rapporteras vid AAAS-mötet.
Michael Crawford från London redovisar en undersökning av 14 000 barn i Bristol i Storbritannien som följts i upp till åtta år. Inte heller där sågs någon negativ effekt av mödrarnas fiskkonsumtion under graviditeten.
Vid mötet i St Louis pläderar forskarna för att restriktionerna för gravidas fiskkonsumtion bör tas bort, främst eftersom riskerna inte är bevisade och fördelarna med omega 3-fett, till exempel för fosterhjärnans utveckling, måste tas i beaktande.
Vissa av experterna hävdade att fiskkonsumtionen till och med kanske borde öka hos gravida för att stimulera fostrets hjärnutveckling.
Gravida uppmanas äta fisk
ST LOUIS Gravida kvinnor bör äta fisk, anser forskare vid den stora forskningskonferensen AAAS i USA. De nuvarande restriktionerna är onödiga, menar de, och frågasätter ännu ett tidigare självklart kostråd.








