Så kom då det för många oväntade och säkerligen förvirrande nya budskapet från vårt Livsmedelsverk: en ammande mamma kan dricka sådär fyra glas vin i veckan. Det skadar inte barnet. Som alltid motiverades omsvängningen med hänvisning till icke-redovisade studier och lugnande uttalanden av pålitlig expert, i detta fall barnläkarprofessorn Olle Hernell i Umeå.

Varför denna transmission efter tio år av rekommenderad avhållsamhet från alkohol också under de likaså rekommenderade sex amningsmånaderna – inte bara under graviditeten?

– Det har aldrig funnits någon vettig biologisk grund för detta råd. Alkohol går enbart över i bröstmjölk i minimala proportioner. Det har jag tjatat om i flera år och det vet alla inblandade parter, säger Agnes Wold, stridbar docent och allergiexpert i Göteborg. Det handlar bara om moraliska attityder mot kvinnor i allmänhet och särskilt de som dricker.

Dessutom illustrerar Livsmedelsverkets omsvängning väl vår svenska numera så ambivalenta attityd till alkohol och folkhälsa överhuvudtaget. Det var så enkelt i början: doktrinen att alkohol som den största och värsta folkhälsofienden grundades i en tid av svår försupenhet, fattigdom, elände och framväxande nykterhetsrörelse. Den fick ett sällsamt hårt fäste i Sverige och svenska politikers och myndigheters agerande i folkhemmet. En stark alkoholforskningselit, numera rikt företrädd vid Folkhälsoinstitutet, drev alkoholmotståndet hårt.

Bilden började bli mer komplicerad för tjugo år sedan eller mer. Fler och fler internationella studier av hjärtrisker pekade ut att måttlig konsumtion av alkohol, främst vin, uppenbarligen skyddade mot hjärtsjukdomar. I början kallades det den franska paradoxen. Ett särskilt för svenska folkhälsoengagerade svårsmält budskap som har förtigits och motarbetats med inte alltid justa metoder trots ständigt nya rapporter.

– Sambandet måttlig alkoholförtäring och hjärtskydd har bestått genom alla åren, speciellt för medelålders, konstaterar idag just avgående generaldirektören vid Socialstyrelsen Kjell Asplund.

De alltså inte särskilt nya vindarna har därför inte avsatt några djupare spår i folkhälsoarbetet någonstans. Ingen har vågat/vill rekommendera måttlig konsumtion av vin (alkohol) i hälsofrämjande syfte. Förrän nu – när Livsmedelsverket slår till och ”inte helt avråder från alkohol vid amning”.

En första litet steg mot att vi i Sverige äntligen kan börja diskutera nytta-risker med alkohol på ett vettigt sätt – utan moraliska låsningar? Eller bara en kuriositet utan större betydelse?