Gikt eller portvinstå som det också kallas är en vanlig och ytterligt smärtsam ledsjukdom som beskrevs redan på antiken. En tidig patient var Sokrates som behandlade åkomman med ört- och rävgiftet kolchisin. Sedan drygt 50 år används istället urinsyresänkande medicin i kombination med ändrade kostvanor där mindre alkohol och protein står i fokus.
Men nu visar det sig att vanligt C-vitamin har en kraftigt förebyggande effekt oavsett om det äts i form av frukt och grönsaker eller tas som tillskott.
Forskare i Boston och vid British Columbia-universitetet i Vancouver har i 20 år, mellan 1986 och 2006, följt 46994 män som ingår i en av världens största koststudier, Health professionals follow up study. Deras rön presenteras i Archives of internal medicine.
Resultat: en dagsdos på 500 mg C-vitamin minskade risken för gikt med 17 procent jämfört med dem som åt mindre än 250 mg per dag. Ytterligare 500 mg gav en minskning på 34 procent medan de som åt 1500 mg hade 45 procent lägre risk.
–Det här är inte känt sedan tidigare och när det publiceras i en så välkänd tidskrift får det säkert betydelse. Gikt är en vanlig sjukdom som alla läkare i primärvården stöter på, säger Ralph Nisell, överläkare och docent i reumatologi vid Karolinska universitetssjukhuset.
Han gör uppskattningen att gikt drabbar strax under 1 procent av alla svenskar. Andelen ökar dock med stigande ålder. Hos män kan sjukdomen uppstå från 30-årsåldern medan kvinnor normalt inte drabbas förrän från 50-årsåldern.
–Jag har inga siffror men bilden av gikt som en manlig sjukdom skulle kunna vara på väg att ändras på grund av ändrade alkoholvanor.
Alkohol är en viktig orsak till sjukdomen. Gikt betraktades tidigare som den frossande mannens sjukdom och bland riskfaktorerna märks övervikt och hög konsumtion av ost och kött, inte minst inälvsmat som lever. Sjukdomen har även ärftliga faktorer.
Anfall av gikt uppstår då förhöjda halter av urinsyra kristalliseras i lederna och sedan tidigare var det känt att C-vitamin kan neutralisera urinsyra. Ändå hade ingen studerat hur tillskott av C-vitamin påverkar risken för gikt.
Lennart Jakobsson, professor vid universitetssjukhuset MAS i Malmö, menar att studien stärker bilden av att goda kostvanor kan motverka gikt.
–Men är det C-vitaminet, eller är det så att de som äter C-vitamin dricker mindre alkohol och har andra matvanor? Det är nästan omöjligt att säga säkert, men vi vet att gikt hänger nära samman med kosten och de här forskarna har en tydlig idé om mekanismen, säger Lennart Jakobsson.
Han anser att gikt är en försummad sjukdom med tanke på att den är så vanlig.
–Det är märkligt att vi vet så lite om en sjukdom som var känd på antiken, där mekanismen med urinsyra beskrevs redan på 1800-talet och där läkemedel funnits i 50 år. Det finns otroligt få svenska studier kring gikt, om ens någon.
Experterna vet inte heller om sjukdomen ökar i Sverige men eftersom den är kopplad till övervikt och dåliga kostvanor finns det anledning att tro att så är fallet.
–Det lever kvar en fördom om att gikt bara sätter sig i stortån. De fallen hittar man nog oftast men gikt kan också sätta sig i handleder, armbågar och knäleder. De patienterna, som egentligen är de svåraste fallen, kan lätt få diagnosen ledgångsreumatism och bli felbehandlade i flera år, säger Lennart Jakobsson.
Reumatikerförbundets ordförande Anne Carlsson varnar också för feldiagnoser.
–Ser man inte den klassiska portvinstån så tar man sällan prov på urinsyra i serum. Därför riskerar många patienter att få fel diagnos.








