- Studien är mycket intressant eftersom kopplingen till genmutationen är ny. Det skulle betyda att koffeinet bara förhöjer risken för hjärtinfarkt hos vissa enligt denna studie, säger Anders Rane, professor i klinisk farmakologi vid Karolinska Institutet.
Många människor har genförändringen i enzymegenerna. Det går att kontrollera genom ett enkelt test men det erbjuds inte av den svenska sjukvården.
- Jag kan inte se någon anledning att införa just detta gentest i dagsläget. Det måste forskas mer på området och fler riskfaktorer måste vägas in i bilden, säger Anders Rane.
Koffeinet är bara en liten bov i det stora hjärtinfarktsdramat, anser han.
- Människor som lever stressigt börjar ofta dricka mer kaffe. Stress, övervikt, högt blodtryck och skiftarbete är andra viktiga riskfaktorer i samband med hjärt- och kärlsjukdomar.
Anders Rane ser ingen anledning att gå ut och varna för kaffedrickning.
- Det finns också positiva effekter av att dricka kaffe, bland annat för att det är trevligt. Rådet är bara att inte dricka för mycket.
Kaffe är ett potent medel som har tydliga effekter på det centrala nervsystemet. Hur vi reagerar på koffeinet skiljer sig från individ till individ. En del kan inte sova när de har druckit kaffe, medan andra kan inte sova utan.
Eftersom koffein också finns i choklad, cocacola och andra livsmedel finns det i blodet hos de flesta människor.
- Det gör det svårt att se vilken risk just kaffedrickandet utgör för hälsan, säger Anders Rane.
Den kanadensiska studien är genomförd på 2000 personer som tidigare drabbats av hjärtinfarkt. Resultatet jämfördes med en kontrollgrupp som inte haft hjärtinfarkt.
De enzym som bryter ner koffein tar också hand om ämnen som finns i antidepressiva läkemedel. Det är sedan tidigare känt att människor har olika genetiska typer av enzymet.
Genförändring i enzym gör kaffedrickande farligt för vissa
Att dricka kaffe kan öka risken för hjärtinfarkt, men bara hos vissa individer. I riskgruppen finns människor med en genetisk mutation av det enzym som bryter ned koffein, hävdar en kanadensisk forskningsstudie som presenteras i dagens Journal of American Medical Association.
Fakta
Kaffe är ett potent medel som har tydliga effekter på det centrala nervsystemet.
Många använder kaffe som läkemedel, mot huvudvärk och för att pigga upp sig.
Koffein har effekter på kärlbedden och på blodcirkulationen i hjärnan.
På 1790-talet förbjöds kaffe en period för att det ansågs skapa hysteri och intag betraktades som ett onödigt lyxmissbruk.








