Foto: SCANPIX
Dash är en amerikansk kost som har utvecklats för att ge sänkt blodtryck. Den kännetecknas av mycket frukt och grönsaker, fullkorn samt måttligt med magra mjölkprodukter och animaliskt protein, ärter, bönor och nötter. Dessutom innebär Dash-metoden ett särskilt lågt intag av salt, läsk och rött kött.
Tidigare har forskare visat att personer som följer en Dash-diet får lägre blodtryck. Däremot har det fram tills nu saknats studier där man följt upp effekten av dessa matvanor under många år.
I en ny studie har amerikanska forskare använt det så kallade Dash-indexet i en av världens största kostundersökningar, Nurses health study. Totalt studerades data om 88 517 kvinnor i åldrarna 34 till 59 år. Uppgifterna om kvinnorna, som alla är sjuksköterskor, samlades in mellan 1980 till 2004, alltså i 24 års tid.
Resultaten har nyligen publicerats i tidskriften Archives of internal medicine och visar att Dash-kosten bidrar till att signifikant minska risken för hjärtinfarkt, stroke och dödsfall hos kvinnor.
– Det här är ytterligare en stor studie som bekräftar att den här sortens kost har gynnsamma effekter, säger Irene Mattisson, nutritionist på Livsmedelsverket.
Kvinnornas matvanor delades in i fem grupper efter hur väl matvanorna speglade Dash-kosten. Risken för hjärtinfarkt minskade med 24 procent och risken för stroke med 18 procent för dem som noga följde Dash-kosten jämfört med den grupp som följde den sämst.
– Man blir förvånad över hur stor betydelse kosten faktiskt har, säger chefen för Livsmedelsverkets nutritionsavdelning, Annica Sohlström.
De som följde Dash-kosten bäst fick också i sig mest fibrer och hade ett lågt intag av mättat fett och transfett. Livsmedelsverket betonar att Dash-dieten liknar myndighetens kostrekommendationer.
– Dash-kosten stämmer väldigt väl överens med våra kostråd, säger Annica Sohlström.
Hon förklarar att Dash-dieten även liknar så kallad medelhavsdiet, liksom GI-kost som går ut på att man ska äta rätt typ av kolhydrater.
Den så kallade Atkinsmetoden, som innebär att man kraftigt begränsar intaget av kolhydrater, rimmar däremot illa med Dash-dieten.
– Eftersom man ska äta så väldigt lite kolhydrater enligt Atkinsmetoden så får man inte plats med några fullkornsprodukter och inte med så mycket frukt och grönt, säger Annica Sohlström.
Forskarna slår fast att effekten av Dash-kosten är något bättre för dem som har ett lågt intag av feta mejeriprodukter och animaliskt protein än för dem som enbart äter vegetariskt.
En av forskarna bakom studien, Teresa T Fung vid Simmons College och Harvard School of Public Health i Boston, tycker att fler borde pröva Dash-metoden.
– Det här är en diet som är värd att följa för vem som helst. Även om den är känd för att minska blodtrycket tycker jag inte att folk ska vänta tills de får högt blodtryck innan de börjar följa dieten, säger hon till Boston Globes nättidning.
Teresa T Fung och hennes forskarkolleger anser att deras resultat är det hittills starkaste beviset för att Dash-dieten faktiskt minskar risken för hjärt- och kärlsjukdomar.
En lång rad riskmarkörer för hjärtsjukdom påverkades positivt hos kvinnorna i studien som åt Dash-liknande mat. Även effekten på markörer för inflammation var positiv, vilket forskarna påpekar är en erkänd orsak till utveckling av åderförkalkning.
Annica Sohlström levererar ett par enkla regler som man kan hålla sig till om man vill äta enligt Dash-dieten:
– Ät mycket frukt och grönt och fullkornsprodukter och välj magra mejeriprodukter. Och ät inte så mycket godis, bullar, kakor och läsk.








