Foto: SCANPIX ARKIV
Enligt en artikel i medicinska tidskriften Journal of Clinical Investigation har forskare kommit fram till att fruktos, som det finns massor av i frukt, skapar bukfetma och ger mer insulinresistens, som är ett förstadium till diabetes – än vanligt druvsocker, glukos.
Det är den undersökningen som är anledningen till att Christer Enkvist, överläkare i Trollhättan och medicinsk rådgivare vid Västra Götalandsregionen riktar kritik mot Livsmedelsverket.
– Efter denna studie går det knappast att hävda att det skulle vara så oerhört nyttigt, som Livsmedelsverket påstår, skriver Christer Enkvist i sin debattartikel.
Studien är gjord med söta drycker innehållande fruktos, men kan lika gärna översättas till frukt, menar Enkvist.
I studien fick två grupper försökspersoner lika stora mängder av fruktos och glukos mätt i kalorier, men de som fick fruktos utvecklade fetma i större utsträckning än de som fick glukos.
Livsmedelsverket rekommenderar vuxna och barn att äta 400–500 gram frukt och grönsaker om dagen, och Christer Enkvist frågar sig nu om det verkligen inte bara är av ohejdad vana:
”När jag på en öppen hearing på svenska Livsmedelsverket i Uppsala våren 2008 två gånger ställde verkets högste professor inför frågan vad det egentligen är som är så nyttigt med frukt svarade han båda gångerna irriterat att det känner ju alla till sedan lång tid, hur nyttigt det är med frukt. Han kunde inte svara.”
Frukt används idag som populärt mellanmål inom både barn- och äldreomsorg och på arbetsplatser.
”Alla tusentals fruktkorgar som står framme på så många svenska arbetsplatser som en fri löneförmån är förmodligen direkt sjukdoms- och fetmaskapande”, skriver Christer Enkvist.
Som motivering till sina rekommendationer skriver Livsmedelsverket på sin hemsida:
”Omfattande undersökningar har visat att en konsumtion i storleksordningen ett halvt kilo frukt och grönsaker per dag är förenad med en minskad risk för vuxna personer att drabbas av hjärt- och kärlsjukdomar, övervikt och vissa cancerformer.”








