Unga bilförare är överrepresenterade i svåra olyckor.

- Det skulle vara en morot att vänta, säger Ulf Björnstig, kirurgprofessor som forskat på trafikolyckor.

Han tycker att det är bra att frågan väcker debatt men vill ändå påpeka att han inte vill höja åldern för alla som vill ta körkort.

- Om man ser på skadeutvecklingen så kanske det vore lönsamt för samhället att ge fritt körkort till dem som väntar till 25-årsåldern, säger Björnstig.

Han säger att det kostar samhället väldigt stora pengar när ungdomar ”ställer till” skador och olyckor.

- När det var dålig ekonomi på nittiotalet tog väldigt få ungdomar körkort och genast dök dödsfallsstatistiken.

Han vill betona att alla ungdomar inte är farliga i trafiken, att det finns många som har bra omdöme.

- Men det finns tillräckligt många vildhjärnor i trafiken för att totalt förstöra statistiken.

Orsaker till de många olyckorna är bland annat att hjärnan inte är färdigutvecklad förrän i 25-årsåldern och att unga förare har svårare att stå emot grupptryck, säger Nils-Petter Gregersen, forskningschef vid Statens väg- och transportforskningsinstitut (VTI), till Västerbottens-Kuriren.

Men det uttalandet får mothugg från Hans Mattson, som jobbar med körkortsutbildningsfrågor på Transportstyrelsen. Han säger att det inte finns något stöd för att förslaget skulle minska olycksstatistiken.

- Ungefär en tredjedel av olyckorna är åldersrelaterade men två tredjedelar har med erfarenhet att göra. Då kan det var samma förutsättningar för någon som är 20 eller 25, säger han.

Enligt honom krävs ungefär fem år av regelbunden bilkörning för en förare att nå en säker nivå, oavsett ålder.

- Det är dessutom en ganska liten del av ungdomarna mellan 18 och 24 år som faktiskt står för olycksstatistiken, drygt 2 procent, säger Hans Mattsson.

Kirurgprofessor Ulf Björnstig säger att han förstår problematiken för ungdomar på landsbygden som behöver bil för att ta sig till olika ställen.

- Men länstrafikens bussar fungerar ju faktiskt bra och det finns en hel del ungdomar på landet som kör epa-traktor som går max 50 kilometer i timmen.

Han vill lyfta fram konkreta åtgärder som har gjorts utomlands för att minska skaderisken bland unga.

- I USA till exempel får ungdomar inte köra efter ett visst klockslag på kvällen eller ha jämnåriga kamrater i bilen som kan trigga föraren till att köra fort eller vårdslöst, säger han.

Dessa åtgärder har visat sig ha väldigt bra effekt på alkoholpåverkad nattlig körning, enlig Björnstig.

- I vissa länder har de skyltar på bilarna första året som säger max 80 kilometer. Det kommer även bilar som kan programmeras elektroniskt för att reglera hastigheten.

Populära quizar om politik

Känner du igen Stockholmspolitikerna?

Har du koll på politikermode?

Politikernas grodor – vilka minns du?