För mycket kött ökar risk för stroke

En kost med mycket proteinrik mat som kött under lång tid, men med få kolhydrater på tallriken, ökar risken för stroke och hjärtinfarkt. Det visar en svensk-amerikansk studie av svenska kvinnors matvanor.

Foto: scanpix

Forskare vid Karolinska Institutet och Harvarduniversitetet har följt 43 000 kvinnor i Uppsalaregionen i en av de största vetenskapliga undersökningarna hittills av lågkolhydratdieters långsiktiga effekter.

Resultaten av studien, som Upsala Nya Tidning och Dagens Nyheter fått ta del av, visar att att det utöver kända riskfaktorer som högt blodtryck, rökning och fysisk inaktivitet finns klara samband mellan vad vi stoppar i oss och risken för att drabbas av en hjärt-kärlsjukdom.

Deltagarna fick i början av forskningsprojektet besvara en omfattande enkät som bland annat handlade om deras matvanor. 16 år senare hade 1 270 av kvinnorna drabbats av hjärtinfarkt eller stroke. Risken att insjukna ökade i takt med att de höll igen på kolhydrater och åt mer protein. Hög andel växtprotein i maten var mindre skadligt än hög andel djurprotein.

Tidigare europeiska studier har gett liknande resultat.

Exempel på proteinrik mat är kött och nötter, medan exempelvis pasta och potatis innehåller kolhydrater.

Som ett exempel nämns att en minskning med kolhydratintaget med 20 gram – ungefär en småfranska – och en ökning av proteinintaget med 5 gram – ungefär ett kokt ägg – ökade risken för hjärt-kärlsjukdom med fem procent.

Studien har gjorts mot bakgrund av populära dietprogram som Atkins-modellen och rönen publiceras i British Medical Journal.

Äter du mer kött nu än tidigare?

Visa resultat

Väl genomförd??

Tigerkaka

Fler kommentarer 112
Visa kommentarer (112 st)

Välkommen att säga din mening på SvD.se. Våra regler är enkla: visa respekt för de personer vi skriver om och andra läsare som kommenterar artiklarna.
Alla kommentarer modereras efter publiceringen av SvD eller av oss anlitad personal. Du kan skriva max tre kommentarer per artikel. Läs reglerna i sin helhet Vänliga hälsningar, Fredric Karén, chef SvD.se

Toppnyheter SvD.se

SvD offert

Gör som 68956 stockholmare. Få offerter från företag nära dig - HELT GRATIS!

Populärt i Stockholm just nu:

Badrumsrenovering

Renovera eller bygga nytt badrum

Målare

Erfarna målare för ett snyggare hem

Flytthjälp

Snabba och pålitliga flyttfirmor

Flyttstädning

Hitta billig och effektiv städhjälp

Hemstädning

Rent hem snabbt och tryggt

+ Se alla kategorier

CHAMPIONS LEAGUE-FINALEN Vassa chanser lyfter Bayern

Men fortfarande mållöst på Wembley.

  • Bayerns Bastian Schweinsteiger i fokus.

    Foto: SCANPIX

  • Lukasz Piszczek, till vänster, i närkamp med Franck Ribery.

    Foto: SCANPIX

  • Stämningen var hög redan innan matchen startat på Wembley.

    Foto: SCANPIX

  • En halsduk kanske? En Bayern-supporter kom välutrustad till finalen.

    Foto: SCANPIX

  • Fans till Boussia Dortmund försöker fånga fotbollsprylar som kastas ut till hugade spekulanter.

    Foto: SCANPIX

  • Två supportrar till Bayern München vilar vid Piccadilly Circus i London.

    Foto: SCANPIX

  • Tysktätt i London när tusentals tyska fotbollsfans laddar för kvällens match.

    Foto: SCANPIX

  • Hamnar bucklan hos Bayern München? Åtminstone denna replika som en supporter bar runt på Londons gator på lördagen.

    Foto: SCANPIX