Kvinnor som dricker alkohol löper större risk att drabbas av äggstockscancer. Men ny forskning visar att risken kan minskas om de äter mer folsyrarik kost.

Folsyra är en vattenlöslig B-vitamin som finns i frukt och grönsaker samt bönor och fullkornsprodukter. Speciellt i mörkgröna bladgrönsaker, jordgubbar och apelsiner.

Resultaten visar att kvinnor som dricker mer än cirka två drinkar eller två små glas vin (20 gram alkohol) per vecka och äter en folsyrarik kost var risken att få äggstockscancer 74 procent lägre än bland de som äter en folsyrafattig kost och dricker samma mängd.

Bland kvinnor som dricker mindre alkohol hittades inget samband mellan mängden folsyra i kosten och risken att få äggstockscancer.

- De som konsumerar mer alkohol har högre behov av folsyra, säger Susanna Larsson, doktorand och författare till en artikel som presenterar forskningen i veckans nummer av Journal of the National Cancer Institute.

Studien, där 60 000 kvinnor ingår, är gjord på KI i samarbete med forskare från Harvard School of Public Health.

Varje år drabbas runt 800 kvinnor av äggstockscancer. Det är en cancerform med dålig prognos.

- Bara 40 procent överlever i fem år, vilket kan jämföras med 90 procent för bröstcancer, säger Susanna Larsson till TT.