Huvudargumentet för att berika alla mjölprodukter med folsyra har hittills varit att minska förekomsten av fruktade fosterskador, framför allt ryggmärgsbråck.
Samtidigt har folsyrans roll för hjärtinfarkt och slaganfall liksom cancer kommit att uppmärksammas mer och mer. Fortfarande är dock teorierna om folsyraskyddet i dessa sammanhang kontroversiella.
Nedgången i antalet fosterskador har bekräftats i flera studier bland annat från Kina och Kanada. Men nu kommer den första rapporten från USA om effekten av folsyreberikning även på hjärtinfarkt och slaganfall, ledande dödsorsaker i västlandet.

Resultaten är därtill dramatiska: den nedåtgående trenden för dödsfall i båda dessa sjukdomar har accelererat avsevärt sedan USA införde folsyreberikning av sitt mjöl 1997, minskningen har blivit tre gånger större.
- 31 000 dödsfall i stroke och 17 000 i hjärtinfarkt per år kan ha förhindrats tack vare det folsyrerikare mjölet, slår forskarna fast.
Det är en grupp vid USA:s regerings eget sjukdomsövervakande institut CDC (Center for Disease Control and Prevention) som gjort den omfattande analysen och som lägger fram de första resultaten vid en konferens i San Fransisco idag.

Forskarna har jämfört dödsstatistiken i slaganfall och i hjärtinfarkt mellan 1990 och 2001 för människor över 40 år i hela USA. Syftet var att hitta eventuella förändringar som kunde knytas till den ökade tillförseln av folsyra till befolkningen från 1997.
Analysen visar att dödsfallen i stroke var 10-15 procent lägre tre år efter berikningen jämfört med de tre åren före, före 1997 sjönk dödssiffrorna med en procent per år mot 4,5 procent per år efter 1997.
Enligt forskaren Lorenzo Botto uppvisade förändringen i strokedöd samma mönster i alla befolkningsgrupper som kvinnor, män, svarta och vita.
Liknande minskningar kunde också ses i statistiken över hjärtdöd. Forskarna påpekar att förbättringarna inte kan förklaras med förändringar i andra kända riskfaktorer som rökning, diabetes och kolesterolnivåer.

Som SvD kunde berätta i torsdagens tidning håller de svenska myndigheterna på att svänga om i denna fråga efter flera års fördröjning och ska på allvar diskutera att också börja berika svenskt mjöl med folsyra.
Professor Åke Bruce, högste ansvarige på Livsmedelsverket, manar dock till försiktighet:
- USA-rapporten är intressant, men vi måste vänta på fler studier som omfattar längre tidsperioder, säger han.