Odlad lax är en viktig källa till EPA och DHA, de marina omega-3-fettsyror som bland annat kopplas till bättre hjärthälsa. Men i takt med att priserna på fiskolja ökat har många producenter blandat i vegetabilisk olja i fisk­fodret. För konsumenten är det omöjligt att upptäcka skillnaden.

Nu har forskaren Sverre Seierstad i sin doktorsavhandling vid den norska veterinärhögskolan kunnat visa att förändringar i fodret kraftigt påverkar andelen av omega-3-fettsyrorna EPA och DHA i fisken. Men inte nog med det: fiskens foder påverkar dessutom snabbt en rad kända riskfaktorer för hjärtsjukdomar hos den som äter fisken.

–Du blir vad fisken äter. Den här saken har aldrig undersökts tidigare hela vägen från fjord till bord. Jag anade att det skulle finnas ett samband men inte att det skulle vara så här tydligt, säger Sverre Seierstad.

Forskarna födde själva upp tre grupper av fisk vid en anläggning i Nordland. Efter 16 månader innehöll de fiskar som enbart ätit marint foder nästan tre gånger så mycket EPA och DHA i filéerna som de fiskar som enbart fått rapsfoder, och drygt 50 procent mer än de som fick både marint foder och rapsolja.

Därefter slaktades och fileades fisken och fördes till Ullevåls universitetssjukhus i Oslo där olika grupper av hjärtpatienter fick äta 700 gram i veckan. Efter sex veckor hade den grupp som ätit marint utfodrad fisk fått signifikant förbättrade värden för de tre olika markörer för hjärtsjukdomar som kontrollerades.

Hos de patienter som åt fisk med blandat foder hade bara en av markörerna förbättrats medan filéerna från rapslaxen inte gav någon mätbar förbättring i blodproverna. Resultaten har publicerats i European Journal of Clinical Investigation.

Sverre Seierstad menar att gruppen med blandat foder sannolikt är den som mest liknar den odlade lax som säljs i butiken.

–Jag menar absolut inte att man ska sluta äta odlad fisk. Men vår studie har visat att näringsvärdet i odlad lax kan variera avsevärt beroende på de råvaror som för tillfället blandats i fiskens foder. Det här är första gången som hälso­effekter av olika sorters fiskfoder påvisats hos hjärtpatienter, säger Seierstad.

Naturfenomentet El Nino ­bidrog i slutet av 1990-talet till minskade fångster i södra Stilla havet och därmed även högre priser på fiskfoder. Samtidigt ökade efterfrågan på fiskolja globalt och för att parera stigande priser sökte sig odlarna till vegetabiliska ­foder, en trend som spås fortsätta.

Livar Frøyland är professor vid Norges nationella fiskforskningsinstitut, NIFES, och bekräftar att halten av omega-3-fettsyrorna EPA och DHA halverats de ­senaste tio åren i odlad lax.

–Men även med halverad nivå ger laxen otroligt mycket mer marint omega-3 än den mesta ­andra maten. Dessutom visar studier klart att hälsoeffekten är större av att äta fisk än att ta tillskott av fiskolja. Förklaringen är säkert att även andra saker i fisken bidrar, som vitaminer och proteiner, säger Livar Frøyland.

Han påpekar att magra fiskar också innehåller en hel del omega-3, men inte lika mycket miljögifter som PCB, dioxiner och tung­metaller som den fetare fisken.

–Den som äter fet fisk tre gånger i veckan börjar närma sig de nivåer där man riskerar att få i sig för mycket miljögifter, menar Livar Frøyland.

Eftersom olika gifter tenderar att samlas i olika sorters fisk tycker han att man kan variera sitt fisk­ätande. Halterna är dessutom ofta lägre i magrare fisk.

–Sardiner och ansjovis som pålägg är mycket bra källor som inte hotas av utfiskning, säger ­Livar Frøyland.