Det var alltså inte en ”låtsasorder” som låg bakom olyckan, utan två. Dessutom skedde en rad andra misstag som gjorde olyckan oundviklig.

Stridsbåten från Amfibieregementet fick order köra in i övningens riskområde. Där skulle inga båtar vara, men den löjtnant som var plutonchef ville uppträda mer stridsmässigt.

Därför gavs efter en halvtimme en ”låtsasorder” om att båten skulle gå in i riskområdet, till en punkt som kallades Bertil1. Ordern godkändes av en annan löjtnant som var övningsledare med orden: ”Ja, de (båtarna) kommer ändå inte att göra som du säger”.

Men ingen annan hade informerats om att en låtsasorder skulle ges. Båtföraren, en sergeant, följde sin nya order och körde in i riskområdet. Men halvvägs till olyckspositionen Bertil1 ringde en varningsklocka i förarens huvud.

– Ska jag gå till Bertil1? frågade han över radion.

– Ja, löd svaret varpå orden att gå till Bertil1 upprepades.

Är det acceptabelt att ge order som inte ska åtlydas i en stridsövning?

– Väljer man en sådan lösning måste man se till att det inte kan gå fel. Det som inte är tydligt är att båtchefen riskerar att få en spelad order. Han uppfattar att det är en ny order han får, svarar försvarets utredare Klas Eksell.

– Man skall aldrig blanda lös och skarp verksamhet, svarar försvarets säkerhetsinspektör Anders Emanuelson.

Det kunde ändå ha slutat väl om inte de soldater och befäl som ­befann sig på land gjort fler fel. De skulle anfalla men innan de öppnade eld tog de aldrig ut kompassriktningen. Därför hamnade deras skott 60 grader fel. Skotten gick utanför den skjutgräns som fanns och visslade runt stridsbåten som var skymd för soldaterna.

Att så kunde ske berodde på att soldaternas skjutgräns inte kontrollerades av övningsledaren. Elden gick till och med utanför gränsen för Utö skjutfält.

– Detta är en oerhörd tragedi för alla inblandade. Men det allvarligaste felet i förloppet är att man skjuter i fel riktning, säger Anders Emanuelson.

Ombord på stridsbåten träffades värnpliktige Martin Johansson som avled. Hans anhöriga informerades igår.

– Det är klart att de är upprörda. De har kommit en bra bit i sitt sorgearbete och det är viktigt för dem att få reda på vad som egentligen hände, säger Klas Eksell.

Försvarets utredning blir helt klar i oktober. Parallellt sker polisen förundersökning om någon ska ställas till ansvar för olyckan.