Drygt 6 000 medelålders personer ingick i den fyraåriga studien som presenteras i den vetenskapliga tidskriften Circulation.

Resultaten visar att nästan 20 procent av de drygt 4 000 som konsumerade mindre än en läsk om dagen utvecklade tecken på så kallat metaboliskt syndrom. Det är ett samlingsnamn för fetma, högt blodtryck, högt blodsocker och höga blodfetter. Ofta uppträder samtliga faktorer tillsammans och kan leda till hjärt- och kärlsjukdomar.

Bland de drygt 2 000 personer som drack mer än en läsk om dagen ökade risken påtagligt. Sambandet var tydligt även om personerna drack lightläsk, vilket förvånar forskare.

- Spontant tycker jag det verkar som om det inte har någon större betydelse att gå över till lightprodukter, säger professor Mats Rudling vid Karolinska institutet till Dagens Nyheter.