Konjugerad linolsyra, CLA, finns hos idisslare, som producerar de konjugerade fettsyrorna i matsmältningen. CLA finns i mjölk, smör, lamm och biff.
Det är forskare vid Karolinska institutet som kommit till den kontroversiella slutsatsen att dag- ligt intag av feta mjölkprodukter resulterar i mindre övervikt.

Till grund har de kostdata från 19 352 svenska kvinnor i åldrarna 40-55 år vars kostvanor började kartläggas 1987 med en kontrollpunkt tio år senare.
Då undersökningen inleddes hade kvinnorna ett body mass index, BMI, på i snitt 23,7.
Slutsatsen blev att den grupp kvinnor som hade haft ett konstant dagligt intag av minst en portion fet mjölk eller ost hade signifikant lägre BMI tio år senare.

Enligt huvudförfattaren Magdalena Rosell resulterade ett glas fet mjölk om dagen i genomsnitt i en 15 procents mindre viktuppgång.
Den riktiga bantningskuren visade sig dock vara fet ost. Minst en portion om dagen kopplades till en 30 procents mindre viktuppgång än för dem som åt minst.
- Den
överraskande slutsatsen var att ökad ostkonsumtion gjorde att överviktiga gick ner i vikt, säger Alicja Wolk, professor vid Karolinska institutet (KI).
Forskarna kan inte säkert förklara varför de feta mjölkprodukterna tycks vara bra mot övervikt. Eftersom ingen effekt märktes bland dem som åt mycket magra och mellanfeta mjölkprodukter, misstänker de att kalcium och olika fettsyror spelar in.
- Eftersom effekten var så stark av fet ost ligger det nära till hands att misstänka en koppling till kalcium och CLA-fettsyror, säger Alicja Wolk.
CLA står för konjugerad linolsyra och finns främst i mjölkprodukter. CLA har knutits till flera hälsobringande egenskaper. Tidigare har bland annat finländska forskare i djurförsök funnit att höga kalciumintag kan motverka övervikt, men bara som en del i en diet och inte som separat tillskott.

För mejeriindustrin vore det naturligtvis en bonus att kunna marknadsföra fet mjölk och ost som bantningsmedel. Flera andra studier har tidigare antytt att så skulle vara fallet,
medan andra inte kunnat visa någon effekt.
Forskarna vid KI pekar nu själva på behovet av fortsatta undersökningar. En tänkbar felkälla i den nya studien, som publicerats i American journal of clinical nutrition, är att kvinnorna själva rapporterat sitt intag.