Forskare vid Gentofte Amtsygehus tog åren 2004 till 2006 prover i 25 länder på kända källor till transfett som kakor, rån, mikroungs-popcorn, Kentucky fried chicken och McDonalds kycklingnuggets och pommes frites.

Resultaten visar att den hårda danska reglering av transfett som trädde i kraft 2003 har varit högeffektiv. Danska konsumenter av en särskild högtransdiet får nu
i sig mindre än ett gram transfettsyror per dag jämfört med 30 gram 2001. I Sverige ger samma riskmåltid fortfarande nästan 10 gram transfett.

Redan vid ett dagligt intag av 5 gram transfettsyror ökar risken för kranskärlssjukdomar med 25 procent, hävdar forskarna.

– I Sverige kan en person med dåliga matvanor få i sig 15-20 gram transfett per dag, säger Sten Stender, professor vid Amtsygehuset i Gentofte som blev förvånad över den stora skillnaden mellan Sverige och Danmark.

Provresultaten visade på relativt lite transfett i svenska mikropopcorn. Däremot noterades höga halter i snabbmat och kakor.

Delar av studien presenteras i senaste numret av New England journal of medicine. Det fullständiga resultatet för hela riskdieten, som SvD tagit del av, publiceras på måndag i den danska läkartidningen.
I Danmark får industriellt framställt transfett utgöra max 2 procent av fettet i en vara. Regleringen infördes sedan man räknat ut att upp till 50 000 danskar med dåliga matvanor fick i sig mer än 5 gram transfett per dag.

Kanada och USA införde nyligen obligatorisk märkning av transfett men i Sverige saknas både tak och krav på märkning. Skälet är att Livsmedelsverket valt att minska användningen på frivillig väg och att transfett i snitt bara står för 1–2 procent av fettintaget i Sverige och övriga Europa.

– Det är obegripligt att Sverige bara räknar på genomsnittsintaget när det gäller transfett, säger Sten Stender och drar parallellen till narkotika som förbjuds utifrån effekterna på de grupper som exponeras.

– Även om genomsnittet på hela befolkningen är lågt får stora undergrupper i sig betydligt mer.

Den danska uppskattningen antyder att närmare 100 000 svenskar löper starkt ökad risk att dö
i kranskärlssjukdomar på grund av sin höga konsumtion av transfett. I hela EU ingår 4,7 miljoner människor i högriskgruppen.

– Eftersom Sverige inte har någon reglering kan fettet i en produkt när som helst bestå av upp till 60 procent transfett utan att det ens behöver anges på förpackningen. Det räcker att tillverkaren känner behov av att blanda i ett billigt fett, säger Sten Stender.

Wulf Becker, professor vid Livsmedelsverket, säger att det pågår en omställning i Sverige och att halterna redan sjunkit.

– Pommes frites och kakor är mat som man bör undvika av en mängd olika skäl, de innehåller även mycket mättat fett och socker. Undersöker man extremgrupper så finns det säkert även de som exponeras för skadliga halter av gifter som PAH och akrylamid, säger Wulf Becker.

Livsmedelsverket har bedömt att om konsumtionen av mättat fett, inklusive transfett, minskar med en tredjedel sjunker antalet hjärtsjukdomar med 30 procent.

– Och då står transfettet för en mindre del av den effekten. Men det är helt klart att användningen av transfett successivt bör begränsas, säger Wulf Becker.

Mest transfett finns i forna öststater som Ungern, Tjeckien, Polen och Bulgarien, länder som också ligger i topp när det gäller hjärt- och kärlsjukdomar.

– Vår studie visar att det är mycket lätt att få bort industriellt producerat transfett. Tre månader efter den danska regleringen var det i stort sett utraderat utan att konsumenterna märkt någon skillnad, säger Sten Stender.

McDonalds koncernledning förklarar i ett uttalande att avvecklingen av transfett fortsätter men har gått långsammare än önskat.