D-vitamin har hittills fört en tämligen undanskymd tillvaro i cancerdebatten. Men nu slår D-vitaminets främste tillskyndare den amerikanske forskaren Cedric Garland i San Diego på stora trumman.
I en artikel som publiceras i dag pläderar han för ett snabbt beslut att förse människor med extra
D-vitaminpiller på 25 mikrogram varje dag för att skydda mot flera vanliga cancerformer. Enligt hans beräkningar skulle risken minska med 50 procent att få tjocktarmscancer och 30 procent för bröst- och äggstockscancer.

Utspelet kommer efter en analys av 63 vetenskapliga artiklar sedan 1966 om sambandet mellan D-vitaminhalter i blodet och cancer.
Denna genomgång ger, menar forskarna, för första gången så avgörande bevis att det krävs snabba folkhälsoinsatser. En daglig tillförsel av 25 mikrogram
D-vitamin skulle rädda miljontals liv.
Ett viktigt argument är att cancersituationen och överlevnadssiffrorna genomgående är sämre bland afroamerikaner än bland vita och att de svarta samtidigt har lägre D-vitaminhalter.
Föklaringen kan vara att afroamerikanerna har sämre förmåga att bilda D-vitamin av solljus än vita.

Svenska och andra experter är dock inte lika entusiastiska:
– Kraftigt överdrivna påståenden som inte är belagda, säger professor Hans-Olov Adami, världsledande epidemiolog vid Karolinska Institutet i Stockholm.

Professor Åke Bruce vid Livsmedelsverket är mindre drastisk:
– Hittills har D-vitamin främst knutits till tjocktarmscancer. Men i dag finns inte tillräckligt med underlag för att dra några som helst slutsatser, säger han.
D-vitamin behövs främst för att upprätthålla normala nivåer av kalcium i kroppen. Vi får i oss ämnet dels via mat främst matfett, fisk, kött och mjölk, dels bildas D-vitamin när solljuset lyser på huden. Brist på D-vitamin kan orsaka den fruktade engelska sjukan (rakit) och sannolikt osteoporos (benskörhet).