Igår berättade SvD att många omega-3-varor i butiken inte alls innehåller de speciella fettsyror som forskarna kopplat till bland annat bättre hjärthälsa. Den otydliga märkningen på etiketten gör det nästan omöjligt för konsumenten att orientera sig.

–Det här är ett område där det har varit fritt fram för marknadsförarna som har kunnat härja oförbehållsamt. Ofta anger man inte på etiketterna hur mycket varan innehåller av de väsentliga omega-3-fettsyrorna EPA och DHA, vilket nog oftast är ett tecken på att de inte finns med alls, säger Lena Hulthén, professor i klinisk nutrition vid Göteborgs universitet och ledamot i Livsmedelsverkets expertgrupp för kost och hälsofrågor.

Ett exempel på hur otydligt det kan bli hittar vi i margarindisken. I breda reklamkampanjer har ­Becel och Lätt & Lagom tagit upp striden om omega-kunderna. Enligt förpackningarna innehåller Becel lite mer omega-3. Men när SvD lät Analycen testa innehållet visade det sig tvärtom att Lätt & Lagom innehåller klart mest EPA och DHA, medan Becel innehåller mest vegetabilisk ALA.

Varför skriver ni inte ut hur mycket av de viktiga fettsyrorna EPA och DHA det finns i Becel?

–Eftersom produkten inte innehåller EPA och DHA. Den vegetabiliska omega-3-fettsyran ALA har inte samma effekt och därför är vi tydliga med att skriva ut att det är omega-3 från växtriket, säger Eva Skoog, dietist på Unilever som säljer Becel.

Hon menar att de flesta skulle må bra av att äta mer omättat fett, inklusive vegetabilisk omega-3 och omega-6.

Jørn Dyerberg är professor emeritus vid det danska lantbruksuniversitetet och har forskat kring omega-3 i 35 år. Han anser att producenterna utnyttjar att ämnet är komplicerat för konsumenterna att förstå sig på.

–När man ser en så snabbt växande marknad är det inte konstigt att även de som inte har så god tillgång till fisk tänker att de också vill ha en liten del av kakan.

Det enda raka sättet att få i sig tillräckligt av EPA och DHA är att få det direkt via kosten, och då är fet fisk ett överlägset alternativ, menar han.

–För att använda ALA som källa skulle det krävas en omläggning av kost- och levnadsvanorna som är så dramatisk att det inte är realistiskt att gå ut och rekommendera.

Ann-Sofie Sandberg, professor i livsmedelsteknik vid Chalmers, har nyligen tagit upp problemet i Livsmedelsverkets expertgrupp för kost och hälsofrågor.

–Verket höll med, men vill att EU ska reglera saken och det kan ta två år. Under tiden är det uppenbarligen lagligt att skriva omega-3 så att konsumenterna associerar till de nyttiga marina fettsyrorna.

Även Tom Saldeen, professor vid Uppsala universitet, som i många år forskat kring omega-3 efterlyser tydligare märkning. På fredagen fick han stöd av folkhälsominister Maria Larsson (kd).

–Det är viktigt att konsumenterna lätt kan orientera sig i affären och få kunskap om vad som är ett hälsosamt val. Branschen borde ta ett större ansvar för att säkra konsumentupplysningen, säger hon.