Elever fick argumentera för cannabis – vann biobiljetter

Niondeklassarna fick i uppgift av sin lärare att argumentera för legalisering av cannabis i en debattävling mellan två grundskolor i Nacka. Eleverna gjorde det så bra att de belönades med biobiljetter.

Eleverna på de två kommunala skolorna Eklidens skola och Skuru skola i Nacka kommun skulle möta varandra i en debattävling av klassiskt anglosaxiskt snitt. Debatterna, som skedde inom ramen för engelskundervisningen, gjordes inför andra elever som publik, med skolpersonal som jury.

Ämnena var valda av lärarna. En grupp elever på Eklidens skola fick i uppdrag att argumentera så övertygande och vältaligt som möjligt om legalisering av cannabis. Men föräldrar har reagerat starkt på att 14-åringar fått ett sådant uppdrag.

– Killarna var väldigt skeptiska, de tyckte inte att det var så roligt. Men det är flitiga och duktiga killar som vill ha bra betyg, så de förberedde sig minutiöst och gjorde ett fint arbete. Sedan vann de tävlingen och tilldelades biobiljetter för att de argumenterat så bra för cannabislegalisering, säger Magnus Danielsson, en av elevernas föräldrar.

Ska skolan bara ge elever ”rätt” åsikter och låtsas som om andra argument inte finns?

– Det är helt fel sätt att bemöta sådana här saker. Jag tycker inte att barn i nian är mogna för att argumentera positivt för droger. När de fått väldigt mycket goda argument för droger är det lättare att bli övertalad att pröva. I den här åldern är man känslig för påtryckningar från alla håll och kanter, så det är onödigt att ge dem argumenten för, säger Magnus Danielsson.

Rektorn på Eklidens skola Mats Strandler anser inte att de gjort fel.

– Det ingår i kursplanen att kommunicera på engelska kring aktuella ämnen. Ett vanligt grepp är att tilldelas olika ämnesområden att debattera runt för att visa på vikten av god debattförmåga. Men vi är väldigt noga med att det inte handlar om att framföra egna åsikter, säger Mats Strandler.

Han påpekar att skolans arbete mot droger, tobak och dopning tas upp vid andra tillfällen i olika sammanhang.

– Det handlar inte om att elever ska ta ställning för legalisering cannabis. Däremot tror jag inte att vi bara kan säga nej, det ska inte vara legalt, och inget mer runt det. Eleverna måste granska den argumentation som förs fram, det ligger i hela vårt uppdrag, att skolväsendet vilar på demokratins grund, och främja förståelse för andra, säger Mats Strandler.

Elevernas arbete har pågått under hösten och skedde både under lärarhandledning på lektionstid och genom att de själva fick söka material. Bland annat fick eleverna titta på en parlamentsdebatt från Kanada, där cannabislegalisering just nu debatteras livligt.

De andra ämnen som delades ut av lärarna var för och emot homosexuellas rätt att adoptera barn samt för och emot gratis högskoleutbildning, alla aktuella ämnen i den engelskspråkiga världen.

Innan debatten startade sade Skuru skolas rektor Philippa Gillström inför eleverna att det är en svår debatt, och att hon hoppades att alla skulle lämna rummet med mer kunskap och fortsätta säga nej till droger.

Vilka signaler skickar det att eleverna som argumenterade för narkotikalegalisering vann tävlingen?

– Tävlingen handlade om den språkliga delen, inte om deras argument var rätt eller fel. Det handlade inte om att framföra personliga åsikter. Det fanns grupper bland eleverna som tyckte att det var en riktigt svår utmaning, men det är också så vi jobbar i skolan i det demokratiska samhället. Alla har rätt att ha olika åsikter och eleverna måste förhålla sig till att det finns olika individer med olika uppfattningar, säger Philippa Gillström.

Men föräldern Magnus Danielsson tycker inte att ämnesvalet är förenligt med skolans värdegrund.

– En kuslig sak är att när min son gjort arbetet konstaterade han att det kanske inte är så farligt med droger. Det är sorgligt. Grejen med debatt är rätt men ämnet skolan valde är fel.

Skollagen ger inget tydligt svar på vad som gäller, och enligt Skolverket handlar det om en tolkningsfråga. Missnöjda föräldrar har möjlighet att anmäla händelser till Skolinspektionen.

  • Kopiera sidans adress
Följ händelseutvecklingen med SvD digital – Just nu 5 veckor för 50 kr!

Toppnyheter just nu

EU-kommissionens nya ordförande Jean-Claude Juncker har inte lyckats med sitt första uppdrag, skriver artikelförfattarna. Brännpunkt

”Därför röstar vi nej
till EU-kommissionen”

MP: Icke jämställd, sviker miljöpolitiken, jävsproblem.

”En ironisk ton kan spåras i ryska svaren”

Laurén: Förnuft inte alltid vägledande i Kreml.

Villaägare kan förlora tusenlappar på dyr el

el

Straffar sig att inte göra något aktivt val.

Oriktig uppgift från Försvarsmakten

Försvarsmakten lämnade medvetet felaktiga uppgifter om plats för misstänkta undervattensobservationer.

Storbrand kämpades ned i Gamla stan

50 brandmän

”Hela området ett riskobjekt.”

”It-minister bör vara ett heltidsarbete”

Brännpunkt

”Fel att bostadsministern sköter it vid sidan om.”

Ny aktiebluff lurar sparare på pengar

ekobrott

FI varnar för bedragare: ”Vem som helst kan drabbas”.

Även dialogen kräver en haverikommission

Krönika

PR-fiaskot runt Slussen.

Havererad SD-grupp återuppstår i EU

Farage:

”Föraktligt beslut att stänga ner oss.”

Utmärkt S-märkt adelskalender

Recension

Partiledaren som klev in i kylan.

Pekas ut som en av de drivande

Suhonens bok: De deltog i spelet bakom Juholts fall.

En banan om dagen gör dig gladare

Fruktstund

10 anledningar att äta banan.

”Jag gick tyvärr
ut lite för hårt”

Löpning

Nina om sitt tuffa lopp.